Het grootste internationale politieke congres komt naar Rotterdam

Al in 2019 kwam de vraag op tafel: welke partij mag straks het grootste en belangrijkste congres van Europa hosten? Na spannende sollicitatierondes waarin meerdere Europese partijen voor de prijs gingen, kwam het CDA als winnaar uit de bus. Nadat corona in november roet in het eten gooide, staan alle seinen nu op groen. We zijn ontzettend blij en trots dat onze partij op 31 mei en 1 juni het EPP Congress mag hosten in Rotterdam.

Wat is het EPP Congress?

Het EPP Congress wordt georganiseerd door de European People’s Party/EPP (in het Nederlands Europese Volkspartij), de politieke familie van de christendemocraten in Europa. Het CDA is één van de oprichters van de EPP en sindsdien een betrokken lid. Het congres is bedoeld voor alle lidpartijen van de EPP. Denk bijvoorbeeld aan de CDU en de CSU in Duitsland, het CD&V in België en de ÖVP in Oostenrijk. In totaal zijn er 82 partijen lid, afkomstig uit 43 verschillende landen. Elke lidpartij komt met een delegatie van het hoogste niveau naar het EPP Congress, waaronder staatshoofden, ministers, oppositieleiders en partijvoorzitters. Zo zijn onder andere de staatshoofden van Oostenrijk, Griekenland, Letland, Litouwen en Kroatië van de EPP. Een mooie en grote verantwoordelijkheid voor het CDA - en voor Rotterdam - om al deze hoogwaardigheidsbekleders op gastvrije en passende wijze te ontvangen.

We stand with democracy

De 2022 editie van het EPP Congress zal in het teken staan van het congresmotto “We stand with democracy”. Samen staan we in de EPP voor democratie en maken we een vuist tegen iedereen die de democratie bedreigd. Dan denken we in eerste instantie aan Putin en zijn oorlog in Oekraïne. De EPP zal tijdens dit congres haar gezamenlijke visie op de toekomst van Europa opstellen en presenteren. Het vorige visiedocument komt uit 2012 en is dus aan vernieuwing toe, want er is sindsdien veel veranderd in de wereld. Aangezien de EPP de grootste politieke familie in Europa is, gaat het nieuwe visiedocument grote invloed hebben op de toekomstige koers van onze Europese Unie. Op dit congres zal ook een nieuwe EPP president en een nieuw EPP presidium worden gekozen.

Rotterdam als host

Het CDA zal het EPP Congress hosten in Ahoy Rotterdam, de perfecte plek voor de gelegenheid. Sideline events zullen plaatsvinden op iconische Rotterdamse plekken zoals de haven en het centrum.

We zullen de deelnemende politici zoveel mogelijk onderdompelen in al het goede wat Rotterdam en Nederland te bieden heeft. Met een echte “Dutch Experience” brengen we de beste bedrijven en initiatieven onder de aandacht bij de politici van de EPP. Meer over de Dutch Experience en de bedrijven die deelnemen lees je hier

Meer weten?

Ga naar onze Q&A voor meer informatie, of bekijk de foto’s van vorige edities van het EPP Congress

Wilt u op de hoogte blijven van het actuele programma en meer informatie over het congres, ga dan naar de algemene congressite.

Q&A

Wat is de EPP en het EPP Congress?

Het EPP Congress is het hoogste besluitvormingsorgaan van de European People’s Party (EPP), in het Nederlands de Europese Volkspartij. De EPP is de familie van christendemocratische partijen in Europa waar het CDA lid van is. De EPP is de grootste politieke familie in Europa en de fractie van de EPP heeft de meeste zetels in het Europees Parlement. Op het EPP Congress komen de leden (dus partijen) van de EPP bij elkaar om te spreken over Europese uitdagingen en elkaar te vinden in gezamenlijke waarden. Het Congress is voor en door politici: elke partij komt met haar nationale partijtop naar het congres.

Een congres van dit kaliber heeft nooit eerder plaatsgevonden in Nederland. Met zo’n 10 premiers en staatshoofden, tientallen ministers, een groot deel van de Europese Commissie, de gehele EPP-fractie van het Europees Parlement en de partijleiders van partijen uit heel Europa, is dit een congres waar iedereen VIP is.

Is het EPP Congress elk jaar?

Nee, het EPP Congress vindt normaal gesproken elke 3 jaar plaats. Het congres kan vaker plaatsvinden als er bijvoorbeeld een nieuw Presidium moet worden gekozen of als er een partijprogramma en Spitzenkandidaat moeten worden vastgesteld in de aanloop naar de Europese verkiezingen (elke vijf jaar).

Waar zijn voorgaande edities van het EPP Congress georganiseerd?

Het EPP Congress is één keer eerder in Nederland georganiseerd: in 1986 was het EPP Congress in Den Haag. Het congres was toen veel kleiner. Recente voorgaande edities van het EPP Congress waren in:

• 2019. Zagreb (Kroatië)
  • 2018. Helsinki (Finland)
  • 2017. St. Julian (Malta)
  • 2015. Madrid (Spanje)
  • 2014. Dublin (Ierland)
  • 2012. Boekarest (Roemenië)
  • 2011. Marseille (Frankrijk)

De gehele lijst van voorgaande Congressen (26 in totaal) is te vinden op https://www.epp.eu/structure/congress

Wie zijn er uitgenodigd voor het EPP Congress?

Het uitnodigingsbeleid ligt bij de hoofdorganisator van het congres, dat is het EPP hoofdkantoor. De EPP nodigt de nationale partijen uit om een delegatie voor het congres te selecteren. Voor elke partij is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, afhankelijk van de grootte van de partij in het Europees Parlement en het inwoneraantal van het betreffende land. Voor het CDA bestaat de delegatie uit zo’n 13 personen, waaronder onze 5 Europarlementariërs. Het CDA vindt het belangrijk dat er iemand van het bestuur, het CDJA, het CDA-V, de CDA-S, het WI, de EFS en de Commissie Buitenland vertegenwoordigd is in de delegatie.

Het EPP Congress is een congres voor de partijen van de EPP. Partijen die geen lid of partner zijn van de EPP, zijn uitgesloten van deelname. Dit geldt ook voor belangenorganisaties.

Waarom host het CDA het EPP Congress?

Het CDA is een constructieve en actieve partij binnen de EPP. Richting Europa nemen wij altijd een realistische, constructieve en betrokken houding aan. Dat benadrukken we met het hosten van dit congres. Het EPP Congress in Nederland geeft ons ook de mogelijkheid om onderwerpen die wij belangrijk vinden op de Europese agenda te zetten. Daarnaast kunnen we met dit congres laten zien dat Nederland een land is om rekening mee te houden. We zijn dan wel klein in oppervlak, maar groot in vindingrijkheid, organisatiekracht en gastvrijheid. Dat willen we met dit congres uitstralen en daar werken we samen met Rotterdam en alle betrokken ondernemers aan.

Wat betekent het EPP Congress voor Europa?

De EPP heeft de grootste politieke fractie in Brussel en het congres van de EPP is voor elke christendemocratische politicus dan ook the place to be. Tijdens dit congres stippelen de EPP-politici de route voor Europa uit voor het komende decennium.

Waarom vindt het EPP Congress plaats in Rotterdam?

Tijdens dit congres willen we uitstralen dat we gezamenlijk voor democratie staan, gezamenlijk democratie beschermen en ook gezamenlijk de schouders eronder zetten om democratie weer op te bouwen nu deze opnieuw onder vuur ligt in Europa. Samen staan we naast Oekraïne en helpen we de Oekraïners in de wederopbouw. Dat betekent niet alleen de gebouwen herbouwen, maar ook de samenleving. Rotterdam als gaststad past helemaal in deze gedachte. Rotterdam weet wat het betekent om jezelf te herbouwen. De zware bombardementen in de Tweede Wereldoorlog hebben bijna niets van de stad overgelaten. Rotterdam heeft zich op krachtige wijze herbouwd. Het is nu een innovatieve, bruisende stad, klaar voor de toekomst. De perfecte plek om onze blik op de toekomst te richten en te bespreken hoe we de democratie wereldwijd weerbaar maken.

Wie zijn er betrokken bij de organisatie van het EPP Congress?

Het EPP-partijbureau in Brussel is de hoofdorganisator van het EPP Congress. Het CDA fungeert als host en werkt daarbij samen met de stad Rotterdam.

Hoe gaat het EPP Congress om met corona?

Zoals het nu lijkt zijn er geen coronamaatregelen nodig. Wel zorgen we voor goede ventilatie, hand sanitizers en zijn er mondkapjes beschikbaar. We blijven de ontwikkelingen nauwgezet volgen en blijven flexibel om in te kunnen spelen op de laatste ontwikkelingen.

Wat is de rol van het CDA in de organisatie van het EPP Congress?

Omdat het EPP Congress in Nederland plaatsvindt, is het CDA de host van het Congress. We ondersteunen de EPP waar nodig en zorgen dat er met lokale leveranciers wordt gewerkt. Daarnaast zorgt het CDA voor een duidelijk Nederlands en Rotterdams tintje aan het Congress met de Dutch Experience.

Wie zijn de sprekers op het EPP Congress?

Door bijna elke EPP partij zal er een speech worden gegeven. Afhankelijk van de partij, wordt de speech gehouden door een premier, minister, oppositieleider of partijleider. Namens het CDA zullen Wopke Hoekstra, Hans Huibers, Esther de Lange en Jan Peter Balkenende optreden als sprekers.

CDA-Kamerlid Lucille Werner zal het congres presenteren.

Kan ik het EPP Congress online volgen?

Het congres wordt live uitgezonden via https://rotterdam2022.epp.eu/

Ik heb een bedrijf. Kan ik het EPP Congress sponsoren?

Het CDA zorgt samen met Nederlandse bedrijven voor een Nederlands en Rotterdams tintje aan het Congress met de Dutch Experience. We willen zoveel mogelijk het goede, bijzondere en gastvrije van ons land laten zien. Helaas is de Dutch Experience vol.

Ik ben journalist. Waar vind ik voor mij relevante informatie?

Journalisten mogen bij een gedeelte van het congres aanwezig zijn en kunnen een plek op de perslijst aanvragen. Contactinformatie van de EPP is te vinden op https://rotterdam2022.epp.eu/

Ook kunt u contact opnemen met CDA-woordvoering Thijn van Veghel: 06-24466294 of [email protected]

Ik ben CDA-lid. Hoe kan ik helpen?

Ben je CDA-lid en heb je ideeën of wil je je hulp aanbieden voor het EPP Congress, mail dan naar [email protected]