02 december 2023

Grote steun voor stadslandbouw op het Odeonveld

Afgelopen donderdag (9 november) tijdens de Politieke Markt sprak de raad zich met 37 stemmen voor en 7 stemmen tegen uit om het Odeonveld te benutten voor stadslandbouw tot er een definitieve bestemming voor is. De motie werd ingediend door het CDA, 50plus en Leefbaar Almere waren mede-indiener.

Kees Sanderse van CDA Almere:”Wij hebben deze motie ingediend, omdat wij het zonde vinden dat er al heel lang niks met het Odeonveld gebeurt. De reden hiervoor is dat de gemeente bij toekomstige bouw de btw-vrijstelling niet wil verliezen, zoals bijvoorbeeld zou gebeuren als er tijdelijke bouw zou komen. Bij akkerbouw is dit echter niet het geval en ook in het verleden heeft de stadsboer hier akkerbouwgewassen verbouwd.

Er is dus geen enkele reden om het niet te doen en als Growing Green city is het natuurlijk prachtig om een stukje stadslandbouw midden in de stad te hebben in plaats van een groot veld met hoog gras.” Ook de stadsboer is enthousiast volgens Sanderse. Hij denkt hierbij aan bloemrijke gewassen die echt een meerwaarde zijn in het aanzicht van het Odeonveld. De wens is dan ook om al volgend jaar met stadslandbouw te beginnen op het Odeonveld.