22 april 2024

Uitvoeringsprogramma Binnenstadsvisie Harderwijk 2031

Hèhè! Eindelijk kunnen we aan de slag. Het heeft even wat tijd gekost, maar nu ligt er eindelijk een compleet plan voor de binnenstad, onze binnenstad. Een plek waar ik zelf ben opgegroeid en waar velen van jullie, net als ik, mooie herinneringen hebben liggen. Een binnenstad waar we met recht trots op mogen zijn, maar die wel aandacht en onderhoud nodig heeft. Handen uit de mouwen en aan het werk!

Dit uitvoeringsprogramma is onderdeel van een drieluik. In de eerste fase is de diagnose in beeld gebracht: wat speelt er in Harderwijk? In de tweede fase is de visie geformuleerd: hoe willen we dat de binnenstad er in 2031 uitziet? Nu zijn we aangekomen bij het uitvoeringsprogramma: wat gaan we doen en wanneer?

De drie hoofdopgaven
De binnenstadsvisie en het uitvoeringsprogramma is bepaald op basis van de drie hoofdopgaven.

1. Toekomstbestendigheid hoofd(winkel)straten vergroten: een compact publieksgericht gebied;

2. Positionering als ‘leuke plek om te zijn’ door ontwikkelen: een compleet recreatief netwerk;

3. Randvoorwaarden voor binnenstadbezoek op orde: een comfortabel en aantrekkelijk geheel

Om tot een goede uitvoering van de actiepunten te komen, zijn er een aantal belangrijke randvoorwaarden opgesteld. Het onderhouden van en het verder bouwen aan de eigentijdse Hanzestad vraagt tijd, geld en energie van veel betrokkenen. Een goede samenwerking tussen overheid, marktpartijen, culturele/maatschappelijke organisaties en bezoekers en bewoners van de binnenstad is daarbij cruciaal. In de binnenstadsvisie hebben we het al gezegd, maar ik herhaal graag enkele ‘wijze woorden’, om tot een succesvolle uitvoering te komen:

• Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. We moeten luisteren naar elkaar en elkaars kennis en kunde benutten;

• Faciliteer de mensen die vooruit willen, zij kunnen de mensen die nog aan de zijlijn staan meenemen;

• Focus op het gezamenlijk belang en de lokale trots. Wanneer keuzes zich voordoen, is dat wat ons bindt.

Met bovenstaand in het achterhoofd gaan we aan de slag. In deze afgelopen twee jaar als Wethouder Binnenstad heb ik gemerkt dat deze wijk veel complexiteit en belangen kent. Iedereen vindt er ook wat van. Dat is niet erg, maar daarom zullen we aan de slag moeten gaan, daar waar de energie zit.

Sleutelprojecten
Hoewel het op orde houden van ‘de basis’ het belangrijkste is, zijn er ook vier ‘sleutellocaties’ benoemd. Dit zijn strategische locaties in de binnenstad waar we actief mee aan de slag gaan om het publiekshart van ‘goed’ naar ‘beter’ te brengen:

• Herontwikkeling Vuldersbrink;

• Bruggestraat (en boulevard) geheel autoluw;

• Nieuwe functies Kloosterplein en kop Donkerstraat;

• Uitnodigende stadsentrees inrichten.

In grote lijnen willen we de aankomende jaren het volgende bereiken:

• Aanpak en positionering binnenstad professionaliseren

De basisvoorwaarden voor een toekomstbestendige binnenstad op orde houden, door de samenwerking in de binnenstad (beter) te organiseren en te financieren. Door vanuit een gedegen organisatie vraag en aanbod sneller bij elkaar te brengen.

• Gebiedsverkenning Vuldersbrink opstellen

Een compact, compleet en comfortabel centrumgebied voor álle bezoekers, door te werken aan een upgrade van de uitstraling en de functie van de Vuldersbrink en het omliggende gebied (van Grote Poortstraat tot Luttekepoortstraat).

• Gebiedsvisie Donkerstraat-Kloosterplein opstellen

De sleutellocatie Donkerstraat-Kloosterplein door ontwikkelen als een onderscheidend deelgebied op recreatief en cultureel vlak. Een aantrekkelijke plek voor recreatie maken, met aandacht voor cultuurhistorie en goede verblijfskwaliteit.

• Gemeentelijke beleidskaders op orde houden

Door marktpartijen en inwoners duidelijkheid te bieden over wat waar kan en mag in de binnenstad. Ontwikkelingen buiten de binnenstad stemmen we af op de gewenste positie van de binnenstad binnen onze gemeente.

• Duurzamere mobiliteit en bereikbaarheid

Bezoekers beter faciliteren, met aandacht voor alle vervoermiddelen, en tegelijk het (historisch) straatbeeld aantrekkelijk houden. Tevens het bevoorradingsverkeer beter afstemmen op het overige gebruik van de binnenstad.

• Vergroening binnenstad

De aantrekkelijkheid van de binnenstad als sfeervol én klimaatbestendig verblijfsgebied verbeteren door het toevoegen van meer bomen. De binnenstad ook verbeteren als prettige woon- en verblijfsplek door het tegengaan van hittestress, het verbeteren van de biodiversiteit, het beschermen van bestaande, en het toevoegen van nieuwe groenelementen. De unieke kanten van de Harderwijkse binnenstad (nog) beter beleefbaar maken en uitdragen.

• Pilot Bruggestraat en evaluatie Strandboulevard

In de Bruggestraat doorgaand verkeer verder terug te dringen en op de boulevard te streven naar een nieuw evenwicht tussen verschillende gebruikers van de openbare ruimte.

• De binnenstad als huiskamer verbeteren

Alle doelgroepen willen we een comfortabel centrumbezoek bieden, bijvoorbeeld kinderen, senioren en mindervaliden en daarbij willen we ervoor zorgen dat het straatbeeld gezamenlijk opgeruimd en aantrekkelijk gehouden wordt.  Tevens willen we middels een heldere en aantrekkelijke routing voor bezoekers, langs onze prachtige oude straten, pleinen en gebouwen realiseren.

• Uitnodigende stadsentrees inrichten

We versterken de binnenstad beleving door bij ieder van de stadsentrees in te zetten op een hoogwaardige uitstraling en een ruim voorzieningenniveau, met aandacht voor vergroening en historische context

Zoals ik al zei, het is tijd om aan de slag te gaan. Voor dit jaar hebben we al een hele lijst met zaken die we willen oppakken. Zie de bijlage. Om te laten zien dat het ons menens is maken we jaarlijks een jaarplan, die we aan het eind van ieder jaar gaan evalueren en bijstellen. Hier betrekken we ook alle stakeholders bij. Dit doen we middels de binnenstads-ateliers die we nu al een aantal keer hebben gehouden in het Oude stadhuis.

Hartelijke groeten,
Wilco Mazier