06 december 2023

CDA activiteiten in november

Terugblik op november 2023

Op 6 november is een deel van de fractie, iemand van het bestuur en ook een lid naar Tolbert geweest, naar het manifest van het Noorden. Dit was een mooie bijeenkomst. Henri Bontenbal heeft zijn lezing gehouden, maar ook de overige leden die vanuit het noorden op de lijst staan hebben zich gepresenteerd.

Een maand waarin er verschillende vergaderingen geweest zijn. Voor de raadscommissie van 13 november stond het IHP (integraal huisvestingsplan) gepland. Hierin werden de gymzalen en sportaccommodatie besproken en een plan voor de toekomst. Wat heeft de gemeente nodig, om ons hierop voor te bereiden hebben we met verschillende sportverenigingen gesproken. De sportverenigingen hebben andere behoeften dan de scholen nodig hebben. Tijdens deze avond is dit  besproken. Het plan zou in december in de raad komen, dit wordt nu eerst nog uitgesteld.

Op 14 november hebben we een werkbezoek gebracht met de verschillende CDA fracties vanuit de regio, we zijn bij de Voedselbank geweest en bij de Bio-vergister. Dit bezoek hebben we samen met Jalt de Haan gedaan.

De regio’s van Oldambt, Westerwolde, Pekela, Veendam en Stadskanaal komen minimaal 2 x per jaar bij elkaar. Op 14 november in de avond hebben we dit overleg gehad. Hierin wordt gesproken over gezamenlijke problematiek, maar ook onder andere de problematiek in Ter Apel.

Op 22 november waren dan de verkiezingen, de uitslag was niet wat we gehoopt hadden, maar het was wel de verwachting. Het CDA heeft wel een goede campagne gehad. Henri laat het CDA verhaal goed horen. Maar is ook eerlijk, er moet nog hard gewerkt worden. Dus de uitslag geeft ook aan: “werk aan de winkel, doorgaan met het verhaal”!

27 november een raadvergadering met verschillende beslis punten. De najaarsnota werd besproken, hierin hebben we mee ingestemd. Wel met een aantal vragen nog. Vooral het Geert Teis zitten nagenoeg elk jaar kosten in. Het CDA vindt het Geert Teis belangrijk voor onze gemeente, graag zouden wij zien wat de kosten de komende jaren dan ook echt zijn. Hier hebben we niet een concreet antwoord op gekregen. Wel geeft de raad duidelijk aan dat het Geert Teis belangrijk is.

De komende maand staan er weer verschillende bijeenkomsten gepland.

Hierbij alvast een aantal onderwerpen:

De plannen voor locatie van de Neuteboomschool en Maarsborg worden gepresenteerd, hier zal een deel van de fractie aanwezig zijn.

Een raadscommissie over Warmtevisie Stadskanaal en het  gemeentelijk verkeer en vervoersplan. Onderwerpen die belangrijk zijn voor onze burger.

Op 18 december is de laatste raadsvergadering van het jaar 2023, dan reces.

Mocht u na het lezen van bovenstaande en of andere zaken vragen hebben of een keer met ons in gesprek willen. Laat dit dan gerust weten.

Agnes Wubs-Kramer