22 augustus 2023

Betaalbaar wonen voor starters

Het CDA Gennep heeft tijdens de behandeling van de voorjaarsnota in de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders verzocht om de mogelijkheden van een zogenaamd huisvestingsfonds te bekijken. Ondanks dat er voldoende woningbouwplannen vanuit de vorige coalitieperiode aanwezig zijn, is extra inzet noodzakelijk om te komen tot daadwerkelijke bouw. Ook de betaalbaarheid van woningen is een belangrijk vraagstuk. In bepaalde gevallen komen woningbouwplannen, die zorgen voor goede woningen voor de juiste doelgroep, niet van de grond door een financieel tekort. Vandaar dat het CDA verwacht dat in die gevallen een huisvestingsfonds uitkomst kan bieden. Met een dergelijk fonds kunnen plannen een extra zetje gegeven worden, zodat alsnog overgegaan kan worden tot realisatie. Zeker voor jongeren die zoekende zijn naar een betaalbare woning zou dit mogelijk uitkomst kunnen bieden, aldus CDA fractievoorzitter Twan Reintjes. Het college van burgemeester en wethouders heeft toegezegd de mogelijkheden voor een dergelijke huisvestingsfonds te bekijken en hier voor de begrotingsbehandeling in november op terug te komen. De gemeenteraad zal uiteindelijk moeten beslissen over het beschikbaar stellen financiële middelen.
Daarnaast heeft het CDA opnieuw gevraagd om te kijken naar de mogelijkheden voor een actievere grondpolitiek. Het college heeft eerder aangegeven hiervoor ideeën te hebben. Tot op heden zijn deze nog niet geconcretiseerd. Ook hierop komt het college voor de begrotingsbehandeling met een voorstel hoe en waar een actiever grondbeleid ingezet kan worden. Dit als met als doel te blijven voorzien in passende nieuwbouw in de gemeente Gennep.