12 maart 2024

CDA Gennep bezoekt Rijssenbeekhuis

Vrijdag 1 maart 2024 heeft het CDA Gennep een werkbezoek gebracht aan het Rijssenbeekhuis in Gennep. Met eigen ogen hebben de CDA-ers kunnen zien hoe mooi 22 dementerende ouderen op het Pagepark inmiddels ruim 3 jaar een fijn thuis geboden kan worden in een prachtig pand met een mooie, grote tuin. Een professioneel team van 35 personen met hart voor de zorg staat 24/7 klaar om waar nodig te ondersteunen. Daarnaast beschikt het Rijssenbeekhuis over 17 vrijwilligers. Dagelijks wordt door een eigen kok een verse maaltijd gekookt voor de bewoners. Behoud van de eigen regie van de bewoners in een open setting wordt zoveel mogelijk gestimuleerd. De bewoners zijn vrij om zelfstandig op pad te gaan, zolang dat nog veilig kan. Daarnaast wordt er een uitgebreid programma aan activiteiten aan de bewoners aangeboden, maar ze bepalen zelf waar ze aan meedoen. Als motto geldt: ‘laat mij, zie mij, hoor mij, ken mij’. Wonen in het Rijssenbeekhuis is betaalbaar voor iedereen. Ook voor mensen die alleen beschikken over een AOW. Om in het Rijssenbeekhuis te kunnen wonen moet er sprake zijn van de diagnose dementie en een Wet langdurige zorg indicatie met een zorgprofiel ZZP5 (beschermd wonen met intensieve dementiezorg).
Tijdens het werkbezoek kwam naar voren dat oudere mensen alleen zo lang mogelijk thuis willen blijven als zij zelfredzaam zijn en vooral nog kunnen deelnemen aan allerlei activiteiten. Mocht dit niet meer het geval zijn en komt een woonzorgcomplex in beeld, zodat mensen niet vereenzamen en kunnen deelnemen aan activiteiten binnen het woonzorgcomplex. Dagelijkse ontmoeting met leeftijdgenoten is essentieel.