31 oktober 2023

Perspectief en kansen voor de agrarische sector

Woensdag 18 oktober jl. organiseerde het CDA Gennep een themabijeenkomst over en voor de agrarische sector in de gemeente Gennep. Deze bijeenkomst stond in het teken van perspectief en kansen voor de agrarische sector in gemeente.
Fractievoorzitter Twan Reintjes van het CDA Gennep schetste een beeld van de sector anno 2023 die op dit moment een kleine 50% van het grondgebied van de gemeente Gennep in gebruik heeft. Nu zijn er nog ca. 65 (gerelateerde) agrarische bedrijven. Een mooie mix van bedrijven verspreid over de gemeente die door samenwerking vaak ook nog complementair aan elkaar zijn. Steeds meer bedrijven kijken naar verbreding van hun bedrijfsvoering.
Op basis van eigen onderzoek door het CDA Gennep is de verwachting dat het aantal agrarisch gerelateerde bedrijven in 2035 gedaald is naar ca. 32. Dit op basis van natuurlijk verloop of door het ontbreken van opvolging. Daarmee wordt het beheer van het buitengebied nog een hele uitdaging. Zeker indien het aantal melk- en vleesveebedrijven te ver terugloopt. Want de vrijkomende (natuur)grond zal wel beheerd moeten worden.
Vanwege toenemende wet- en regelgeving is er in de agrarische sector de afgelopen jaren veel veranderd. Toch zijn er ook in de gemeente Gennep kansen ontstaan waarop ondernemers ingespeeld hebben. Denk aan biologische landbouw, huisverkoop, natuurbeheer of uitbreiding van activiteiten door vrijkomende grond van stoppende bedrijven. Deze stoppende agrariërs zoeken naar andere activiteiten, zoals woningbouw of stalling van caravans. Ontwikkelingen die veelal geen beperking opleveren voor agrarische bedrijven. Het CDA Gennep staat open om mee te denken met agrariërs over hun toekomstige plannen.
In de presentatie vanuit de LLTB (Limburgse Land- en Tuinbouwbond) werd onder andere ingegaan op de zeven ‘transitiepaden’ uit een SER-rapport. In dit rapport zijn verschillende transitiemogelijkheden voor blijvende bedrijven beschreven met nieuwe kansen. Kansen liggen er voor ondernemers ook bij eco-regelingen voor het beheer van natuur en landschap. Van belang is wel dat daaruit langjarige inkomsten gegenereerd kunnen worden.
Tot slot ging gedeputeerde Michael Theuns van de provincie Limburg in het provinciale coalitieakkoord en de wijze waarop het college van Gedeputeerde Staten aan de slag is om agrarische ondernemers perspectief te bieden. Tot slot ging hij in op ‘water en bodem als leidend principe’. Uitgangspunt daarbij is dat ons watersysteem en de bodem leidend zijn bij het nemen van ruimtelijke ingrepen.
Aan het eind van de avond bleek dat agrarische ondernemers eigenlijk continue in transitie zijn en zo goed mogelijk hun weg blijven zoeken tussen de almaar toenemende wet- en regelgeving. Dat heeft nog altijd gezorgd voor voldoende perspectief. Beschikbaarheid van grond vinden de meeste ondernemers van het grootste belang voor de toekomst. Vandaar dat zij zich zorgen maken over de verschillende grondclaims die er in de gemeente Gennep liggen voor tal van opgaven.