CDA: “draai verhoging parkeertarieven terug!”

29 februari 2024

Afgelopen week ontvingen inwoners en bedrijven een mail of een factuur met een nieuw tarief over hun parkeervergunning of parkeerabonnement per 1 april 2024. Normaal gesproken worden deze alleen met de inflatiecorrectie verhoogd (dit jaar 4%), maar nu was het tarief verdubbeld of soms zelf verdrievoudigd. Voor bewoners gaat de parkeervergunning van €70,- naar €146,- en voor abonnementhouders van de parkeergarages van €503,- naar €1046,- of zelfs van €997,- naar €2100,-, afhankelijk van het abonnement.

“Wij kunnen ons goed voorstellen dat dit voor heel veel onrust en stress zorgt bij inwoners en bedrijven”. De telefoon bij Parkeerservice Nieuwegein stond de afgelopen week roodgloeiend van mensen die zeer bezorgd zijn en niet begrijpen waar deze bizarre verhoging vandaan komt.

Het CDA stelde hierover, tijdens de raadsvergadering van vanavond, namens de PvdA, CU, VSP, De Unie, D66, Ieders Belang, Lokale Vernieuwing en Groenlinks, vragen aan het college. Het college heeft aangegeven dat er een fout gemaakt is en toegezegd deze verhoging terug te draaien.

CDA wil praten met bewoners over toekomst Ziekenzorg in Nieuwegein

5 mei 2023

In Het Kontakt | de Molenkruier vind je bijgaand artikel. Het CDA Nieuwegein organiseert bijeenkomsten om samen na te denken over de toekomst van de Ziekenzorg in Nieuwegein.

CDA twijfelt aan noodzaak sloop flat Nijpelsplantsoen

27 januari -  In de raadsvergadering op donderdagavond 26 januari heeft het CDA, samen met Ieders Belang en D66 een motie ingediend om het college op te dragen het scenario uit te werken voor het renoveren van alle 4 de flats aan het Nijpelsplantsoen. In de huidige intentieverklaring, die het college van B&W voornemens is te tekenen met Woonin (voorheen Mitros), staat nu opgenomen dat flat 1 gesloopt wordt en de drie andere flats gerenoveerd.

Lees het hele artikel op PEN

20 Januari 2023 - CDA stelt vragen over sloop. Waarom 1 slopen als er 3 blijven staan?

CDA bezorgd over vertrek Antonius Ziekenhuis

27 januari 2023

Het CDA in Nieuwegein heeft een meldpunt opgericht voor mensen die zich zorgen maken over het vertrek van het St. Antonius Ziekenhuis in de gemeente. De zorg die daar geleverd wordt gaat verhuizen naar één centrale locatie in Leidsche Rijn. Lees alles hierover op de site van RTV Utrecht https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3533276/cda-richt-meldpunt-op-na-bekendmaking-vertrek-antonius-ziekenhuis-uit-nieuwegein

Het meldpunt van het CDA is te bereiken via: [email protected]

8 december 2022

De gemeenteraad is woensdag 30 november via een persbericht voor het eerst geïnformeerd over het besluit dat het Antonius Ziekenhuis genomen heeft per 2035 de meeste ziekenhuisfuncties over te hevelen naar Leidsche Rijn in Utrecht. Woensdagavond 7 december werd dit besluit door de raad van bestuur van het Antonius Ziekenhuis toegelicht in een daarvoor apart georganiseerd overleg.

“Dit besluit kwam als een donderslag bij heldere hemel, en we kunnen ons heel goed voorstellen dat dit voor alle inwoners in Nieuwegein geldt”, aldus Sevim Aksakal, raadslid van het CDA. “We hebben straks geen OK’s meer, geen intensive care, geen spoedeisende hulp, geen ziekenhuisbedden……. en dat voor een gemeente met meer dan 60.000 inwoners, die nog steeds doorgroeit en vergrijst”.

Wat er overblijft of wat er voor terugkomt is nog onzeker. Voor de inwoners van Nieuwegein, maar ook voor andere gemeenten in de regio zoals Vianen en IJsselstein is dit een grote aderlating. Het CDA maakt zich grote zorgen over de bereikbaarheid en toegankelijkheid van goede zorg in de regio. Met het OV is het vanaf City Plaza 35-50 minuten naar de locatie in Leidsche Rijn. Wat betekent dat als je 80-plusser bent of spoedeisende hulp nodig hebt?

Juist vanwege de vergrijzing, de enorme groei in de regio, de ontwikkelingen zoals woningbouw in de A12-zone en in de toekomst Rijnenburg, zou je verwachten dat er een andere keuze gemaakt zou zijn. Het CDA vindt dat ziekenhuiszorg dichtbij moet blijven maar vreest dat we voor de meeste zorg straks allemaal naar Leidsche Rijn moeten. Het besluit is door de raad van bestuur van het Antonius Ziekenhuis al genomen, maar het CDA wil dat het college van B&W zich maximaal inzet voor behoud van tenminste poliklinische zorg en spoedeisende hulp in Nieuwegein. Het CDA zal hierover vragen stellen aan het college.

Aanpassing bushaltes maakt knip in Batauweg overbodig

9 januari 2023 - Aanpassing bushaltes maakt knip in Batauweg overbodig

Lees het hele artikel in de Molenkruier https://www.molenkruier.nl/nieuws/algemeen/334377/cda-nieuwegein-aanpassing-bushaltes-maakt-knip-in-batauweg-over

Dierenambulance vraagt om actie

22 december 2022 - Samen met De Unie en D66 heeft het CDA aan het college schriftelijke vragen gesteld over de dierenambulance Nieuwegein. Deze zou namelijk voortdurend niet ingaan op verzoeken om actie.
Lees het hele artikel https://www.molenkruier.nl/nieuws/algemeen/333411/politiek-stelt-vragen-over-dierenambulance-in-nieuwegein

Art & Illustration