10 november 2022

Begroting 2023

Begroting 2023

Een overschot tot en met 2026. Dat is nog nooit voorgekomen. Maar we moeten waken voor een te positieve stemming. Want wat er in 2027 gaat gebeuren is nog onbekend.
Wij horen graag van het college wat de plannen zijn om niet opeens weer met een tekort te worden verrast in 2027.
2027 is namelijk al heel snel.

Een van de maatregelen is dat de reserves worden aangevuld.
Hier hebben wij jarenlang om gevraagd. Fijn dat dat eindelijk gebeurt.
Sparen voor de toekomst voor zaken zoals een integraal huisvestingsplan, verkeersmaatregelen PHS en klimaatverandering zijn van groot belang.

Hier zet het college al op in, maar er komen ook andere grote opgaves op ons af.
Zo moeten wij er voor de minima en eenzamen in onze gemeente zijn en inzetten op het tegengaan van armoede en eenzaamheid.
Daarom is het goed dat maatregelen om minima te ondersteunen eerder worden ingezet.

Dat de taakstelling van de kerntakendiscussie nog niet is behaald, baart ons zorgen.
De afspraak was om geen nieuw beleid door te voeren voordat de taakstelling van de kerntakendiscussie was afgerond. Wordt de doelstelling van de kerntakendiscussie niet vergeten? Het is nog steeds niet gebeurd.
Kan de wethouder uitleggen wat hier aan ten grondslag ligt?

Vraagtekens hebben wij ook bij ‘de basis op orde’. Is de basis wel degelijk op orde? Vaak lezen we dat door personele capaciteit beleid niet wordt uitgevoerd. Hoe gaat het college de basis op orde brengen?

Daarnaast zien wij een patroon van geen verantwoordelijkheid nemen en geen verantwoording afgeven aan de raad. We krijgen een begroting die cijfermatig keurig is, maar tekstueel niet goed is onderbouwd.
Op technische vragen wordt summier antwoord gegeven. We lezen vooral: ‘daar komen we op terug’, ‘hier krijgt u een RIB over’ en ‘hier gaat de raad niet over’.
Het lijkt wel alsof u met het college de discussie in beslotenheid voert.

Bovendien vindt er continue een stoelendans plaats. De raad en ook de inwoners weten niet wie waar verantwoordelijk voor is. De ene wethouder beantwoordt de vragen over het ouderenbeleid in de gemeenteraad en een andere wethouder gaat op de foto met de ouderenorganisaties en ondertekent de samenwerkingsovereenkomst.
Het is vaak onduidelijk welke portefeuille bij welke wethouder hoort. We zijn van mening dat we daardoor onze taak als gemeenteraad niet goed kunnen uitvoeren. Het lijkt soms dus wel een stoelendans.
Hiervoor dienen wij een motie in.

Verder willen we graag nog een aantal punten aankaarten.

Woningbouw-Boxtel Bouwt
Hieraan besteedt u 5 zinnen en wordt er elk jaar maar liefst €0 gereserveerd.
Bij ruimtelijke ontwikkeling heeft u het enkel over een snelle eerste scan als nieuw beleid.
Er zitten 2 wethouders op deze portefeuille met een mooie shortlist en hulp van de provincie.
Is dit het resultaat? Naast een woonvisie en Tiny houses is er niet veel te lezen.

Tiny houses en flex-woningen zijn volgens ons een (lees: een) oplossing. Al een aantal jaren lezen we dat hier onderzoek naar wordt gedaan. Maar zijn er al concrete plannen?
Moeten we nu echt de woningvisie afwachten voordat er al stappen worden ondernomen. We lopen ver achter en elke seconde telt. Geen luchtkastelen, maar woningen.

Leefbaarheid
Voor ons staat voorop dat iedereen mee moet kunnen doen. We blijven daarom aandacht vragen voor leefbaarheid. Behoud van voorzieningen is daarvoor cruciaal, maar ook de samenwerking met maatschappelijke organisaties.

U geeft aan dat u goed samenwerkt en het de hoogste prioriteit geeft maar de samenwerking met de werkgroep is opgezegd en het is de vraag of het budget voldoende is. We willen over 6 maanden bijgepraat worden over de stand van zaken. Daar dienen we een motie voor in.

Daarbij aansluitend zijn de voorzieningen voor de jeugd ook van groot belang. Wij vragen ons dan ook af of de voorzieningen die nu worden gereserveerd voor de school in Esch voldoende zijn. Al helemaal als dit in combinatie met woningbouw wordt gerealiseerd. Graag een antwoord van de wethouder.

Verkeer
Waarom zijn er geen extra middelen voor PHS vrijgemaakt? Gezien de recente uitspraak van de Raad van State moeten we plannen gaan aanpassen en misschien wel opnieuw gaan onderhandelen. Dit alles kost extra geld.

Dan het parkeerbeleid.
Bijna 2 jaar lang hebben we stil gezeten. Dan komt het college nu eindelijk met de conclusie dat het uitbesteed gaat worden. Lezen wij in de krant.
Hoeveel gaat dit wel niet kosten?
In de begroting lezen we dat er €50.000 wordt uitgegeven aan extra controle door boa’s, €25.000 voor het onderzoeken van knelpunten in het centrum en maar liefst €200.000 voor onderzoek naar parkeerproblematiek op rondom centrum en Hoogheem.
Het onderzoek van Spark is dus voor niks geweest.
Wanneer is de raad aan zet in dit onderwerp? Wij vinden het bedrag dat hiervoor wordt gereserveerd enorm. Voordat wij zo’n groot bedrag goedkeuren, willen wij dat u eerst verantwoording aflegt over dit nieuwe beleid.

Grondbedrijf
Wat betreft het grondbedrijf wordt er voortvarend mee omgegaan.
Tijdens de Kadernota hebben wij hier expliciet om gevraagd. Toch hebben we enkele kritische punten en vragen.
Wordt er bij de Reigerskant ook ruimte geboden voor innovatieve woningvormen, zodat er nog meer voor starters gebouwd kan worden?
Vorst B is een ander heikel punt. Zonder overleg met de gemeenteraad heeft Greentech een andere doelstelling. Externe financiële middelen aantrekken voor de ontwikkeling lezen we, wat houdt dit in? De bestemming is heel anders dan het in eerste instantie was. Waarom een startinvestering? Zijn dit taken voor de gemeente? Nee toch….?  Dit is nieuw beleid wat ver buiten de kerntakendiscussie om gaat.

Oud-wethouders
De kosten voor oud-wethouders verbaast ons. Bijna €300.000. Oplopend tot €800.000.
Wij zien als CDA graag dat oud-wethouders worden geholpen met hun re-integratie.
Dit verlangt men ook van onze inwoners, dus dit mogen we ook verwachten van oud-wethouders. Op de bank blijven zitten (op kosten van onze gemeenschap), is natuurlijk niet de bedoeling.

Conclusie
De begroting is meerjarig in evenwicht. Dit hebben te danken aan meer middelen uit het gemeentefonds.
De taakstelling van de kerntakendiscussie is nog niet volbracht en wordt het komende jaar waarschijnlijk ook niet volbracht. Nieuw beleid wordt te pas en te onpas in de begroting gefietst.
De raad verneemt zaken uit de krant. Het CDA vraagt zich af hoe het zit met de beloofde transparantie en samenwerking van dit college.
Wij verwachten en spreken onze hoop uit dat het college de raad in 2023 serieus gaat nemen en meeneemt in de besluitvorming.

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.