10 mei 2022

Verordening huisvesting arbeidsmigranten

Op 10 november 2020 heeft het CDA ingestemd met het beleid voor Arbeidsmigranten. Arbeidsmigranten werden namelijk in grote aantallen gehuisvest in woningen die er niet geschikt voor waren. Er was sprake van veel overlast in woonwijken en de woonomstandigheden waren slecht. Het CDA vond en vindt dat mensen die in onze gemeente werken op een menswaardige wijze gehuisvest moeten worden.
Veilig, schoon, recreatiemogelijkheden op het terrein en met 24 uur per dag toezicht.
In het beleid werd afgesproken dat de afstand tot de voorzieningen en het werk op fietsafstand zouden zijn zodat het gehele plan geen invloed had op de verkeerssituatie in Boxtel. Vervolgens is er een verordening gemaakt en een inschrijving gehouden.
Nu blijkt dat de verordening zo is opgesteld dat niemand eraan voldoet en worden de regeltjes opgerekt en vragen wij ons af: houden we nog rekening met de arbeidsmigranten en de omwonenden?

Het CDA heeft bij de bespreking van het beleid bovendien een motie ingediend voor het opstellen van een (financieel) convenant tussen ondernemers en de gemeente, zodat ondernemers ook mee de kosten dragen. Het is immers voor de gemeente geen wettelijke taak om arbeidsmigranten te huisvesten. Ook kunnen we ons dit financieel niet veroorloven. Maar we willen als gemeente wel kwalitatief goede huisvesting van arbeidsmigranten. Door de wethouder is aangegeven dat ze hiermee aan de slag gingen en dat ze er al over in gesprek waren.
Tot onze grote verbazing hebben wij niks gehoord over het convenant.
Wel horen wij dat de inschrijvers niet voldoen aan de eisen en we als gemeente hierdoor maar de eisen oprekken. Hiermee zwichten we zonder enige onderbouwing voor bedrijven.

Als raad hebben we weloverwogen keuzes gemaakt die niet zo gemakkelijk aan de kant moeten worden geschoven.
Het hele buitengebied is nu een potentiële locatie voor grootschalige opvang van arbeidsmigranten. Dit is de omgekeerde wereld.
Het CDA wil dat er eerst een convenant gesloten wordt voordat er wordt overgegaan tot grootschalige huisvesting van arbeidsmigranten.
De winst is voor de ondernemers en de gemeenschap draait op voor de kosten. Dit is in de ogen van het CDA niet eerlijk. De ondernemers hebben namelijk een veel grotere verantwoordelijkheid.

Ook is het CDA geschrokken van het potentieel aantal arbeidsmigranten in het buitengebied. Tot 400 personen op elkaar. Wat het CDA betreft veel en veel te veel voor het buitengebied. Wij zien graag een verscherping van de regels. Een afnemend aantal maximaal toegestane arbeidsmigranten per halve kilometer.
We willen hiermee de grote huisvesting rondom het bedrijventerrein vestigen en op grotere afstanden kleine huisvesting. Hiervoor dient het CDA een motie in.

Het CDA heeft zijn vraagtekens bij de voorgestelde afstand van 4,9 KM. Wethouder loopt u ook elke dag deze afstand naar het werk en ‘s middags weer terug? Volgens mij niet. U wil dit arbeidsmigranten namelijk wel laten doen?

Wat het CDA betreft, blijft de kwaliteit voorop staan bij de huisvesting van arbeidsmigranten. Wij willen zo snel als mogelijk een convenant met het bedrijfsleven en willen een trapsgewijze maximale toelaatbaar aantal arbeidsmigranten aan de hand van de afstand tot het bedrijventerrein.

Tot slot hebben we nog een aantal concrete vragen:

1. Hoe staat het met het convenant wat beloofd is?
  2. Wat vindt u van ons voorstel om vanuit het industrieterrein met schillen te werken van grote naar kleinere locaties afhankelijk van de afstand tot het bedrijventerrein?
  3. De termijn voor de locaties gaan van 10 naar 15 jaar. Is dit vanwege de financiële haalbaarheid? Kunt u dit uitleggen?
  4. Is de afstand van 4.9 km te belopen in uw ogen?