07 januari 2024

CDA stemt in met ambitieus plan: gemeentelijke gebouwen energieneutraal in 2030

Het gemeentebestuur van Dongen wil dat alle gemeentelijke gebouwen in 2030 energieneutraal zijn. Dat wil zeggen dat de gebouwen het bijbehorende energielabel A hebben. Deze verduurzamingsopgave kost ruim 2 miljoen euro. Het CDA Dongen – ’s Gravenmoer kon op 14 december instemmen met het voorstel. Daarvoor heeft het CDA wel een amendement, ofwel wijziging van het besluit, ingediend om het plan te verbeteren.

Voorbeeldfunctie
Het CDA ziet het als een opdracht om de aarde waarop we leven goed te beheren en die in een zo goed mogelijke staat door te geven aan de volgende generaties. Dat vraagt dat we met elkaar nadenken over de verduurzaming die nodig is. „Het is daarom een goed idee om de gemeentelijke gebouwen in 2030 energieneutraal te laten zijn. Het is belangrijk om als gemeente een goede voorbeeldfunctie te vervullen voor onze inwoners. Een goed voorbeeld doet namelijk goed volgen.”, lichtte CDA-raadslid Chris de Boer het standpunt toe in de raadsvergadering.

Twee miljoen euro
De kosten voor het verduurzamen van de gemeentelijke gebouwen, zoals De Geubel, de gymzalen en De Poort, zijn fors. Er is in totaal meer dan 2 miljoen euro nodig voor het verduurzamen van deze gebouwen. Dit bedrag wordt over de jaren tot 2030 uitgespreid. De mogelijkheden om in aanmerking te komen voor subsidies worden nader in beeld gebracht.

Vinger aan de pols houden
Dergelijke forse investeringen vragen dat de vinger aan de pols wordt gehouden. Lukt het om de doelstellingen te realiseren? Welke nieuwe subsidies zijn er beschikbaar? Zijn er nieuwe technologieën die we kunnen inzetten? Enzovoorts. Om dit goed te kunnen volgen en bij te sturen diende het CDA een amendement in. Hiermee werd het voorgestelde besluit van het college van burgemeester en wethouders gewijzigd. De Boer licht het nader toe: „Het huidig inzicht bestaat uit kennis, kunde, materialen en technieken van nu, tegen de prijzen van nu. Technologieën ontwikkelen zich snel en veranderingen in bouwkosten zijn in de huidige tijd niet uit te sluiten. Daarom lijkt het ons verstandig om elk jaar te beoordelen of de gekozen route per gebouw nog aansluit bij de actualiteiten. Zo kunnen we ieder jaar bijsturen en geven we alleen geld uit wanneer het bijdraagt aan het doel.” Een meerderheid van de gemeenteraad stemde in met dit plan van het CDA.

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Dan kunt u mailen naar [email protected] of appen naar 06 - 200 402 95