30 juni 2023

Joep Baltussen - juni in de gemeenteraad

Een primeur voor ROC De Maasvallei: een groep leerlingen nam als eerste deel een workshop van Prodemos over de gemeentepolitiek. Zij speelden zelf een partij en leerden met elkaar debatteren. Met een groepje raadsleden waren we erbij om ze te ondersteunen en hun vragen te beantwoorden. Leuk om te doen!

We hebben deze maand met de gemeenteraad “op de hei” gezeten. We hebben verbeterpunten voor ons vergadermodel besproken en allerlei activiteiten ondernomen om elkaar beter te leren kennen en de samenwerking te verbeteren.

Evalueren deden we ook binnen de partij. Binnen het CDA hebben we een soort evaluatiegesprekken gevoerd om te bespreken hoe het raadslidmaatschap voor ieder individu gaat en wat we nog willen leren en verbeteren. Ik had als verbeterpunt dat ik in de raad best wat vaker mijn stem mag laten horen.

Gisteren heb ik dat in de praktijk gebracht als woordvoerder over een motie. Die kregen we, tegen de raadsetiquette in, pas toegestuurd 10 minuten voor de vergadering begon, dus dat moest ik nog tijdens de vergadering voorbereiden. Gelukkig ging dat allemaal prima. Volgende week donderdag weer tijd voor politiek vuurwerk: dan wordt de kadernota behandeld en worden traditiegetrouw een hoop moties ingediend door alle partijen. Uiteraard online te volgen via https://lvc.bestuurlijkeinformatie.nl