06 oktober 2022

Visie CDA over Flexwonen

Al een hele tijd wil het CDA graag bouwen voor starters en jongeren/ ouderen in de sociale huur en koop. Op 16 juni 2021 hebben wij met meerdere partijen de motie aangenomen omtrent versneld bouwen. Vanuit deze motie is het onderwerp Flexwonen opgepakt.

Er is onderzoek gedaan naar 10 locaties in de gemeente Oisterwijk en daarvan zijn er nu 4 locaties die mogelijk geschikt zouden kunnen zijn voor Flexwoningen te plaatsen. Dit wordt natuurlijk nog verder onderzocht en mogelijk komt er uit die onderzoeken naar boven dat niet alle 4 de locaties geschikt zijn maar bijv. 2 locaties. Ook zijn wij blij om te horen dat er een wil is om in ieder geval ca. 50 Flexwoningen te bouwen. Uiteraard hebben wij ook een aantal kantekeningen: Het liefst wil het CDA permanente woningen bouwen in de sociale huur/ koop. Maar deze Flexwoningen zijn tijdelijke oplossingen om nu inwoners/ woningzoekende een dak boven hun hoofd te geven, waardoor de permanente woningbouw ook verder opgepakt kan worden. Want laten wij eerlijk zijn, permanente bouw kost heel veel tijd en er moet nu iets gebeuren om de crisis aan te pakken! Daarnaast vind het CDA het belangrijk dat er in de vervolg onderzoek de volgende punten/ zaken mee worden genomen:

• Verkeersveiligheid
  • Mileu/ groen
  • Maximale tijd dat de Flexwoningen er staan
  • Duurzaamheid
  • Geluidshinder

Daarnaast willen wij het college/ ambtenaren oproepen om de andere 6 locaties toch nog verder te onderzoeken misschien is er toch nog een locatie die wel zou passen. En het belangrijkste: de communicatie met de inwoners/ omwonende en raad! Van tevoren al op de hoogte stellen van stand van zaken, goede omgevingsdialogen ect.  Kortom: zet het verdere onderzoek in gang en laten wij alle doelgroepen een mogelijkheid bieden tot een dak boven hoofd.