17 april 2024

Informatie-avond SDG & financiën van de gemeente Oosterhout

De avond begon met de nulmeting m.b.t. de Sustainable Development Goals, ofwel 17 ontwikkelingsdoelen die bijdragen aan welzijn en welvaart op de langere termijn. Die nulmeting is belangrijk, want de gemeente wil keuzes maken op basis van de bijdrage van beleid aan die doelen. Het is dan van belang dat je weet waar je staat. Oosterhout scoort redelijk gemiddeld ten opzichte van andere gemeenten.  Ten aanzien van “SDG 14: Leven in het water” doet Oosterhout het beter, andere onderwerpen zitten duidelijk in de lift: “SDG 1: Geen armoede”, “SDG 3: Goede gezondheid en welzijn” en “SDG 16: Vrede, justitie en sterke publieke diensten”. Dat was mooi om te zien, die trend moeten we vasthouden. Tegelijkertijd doen we het op enkele terreinen duidelijk (nog steeds) minder goed dan andere gemeenten, “SDG 1: Geen armoede” en “SDG 8: Waardig werk en economische groei”. Dat is belangrijk om te weten, want dat geeft mede richting aan waar je op in moet zetten als gemeente.

Het CDA is erg geschrokken van het perspectief dat het tekort van onze gemeente, in 2028, van 12 miljoen waarschijnlijk nog verder stijgt naar 15 miljoen euro. Wat ons betreft is het echt nodig om duidelijke en haalbare keuzes te maken. Dat zal onze boodschap zijn bij de komende Perspectiefnota zijn. We kunnen de uitvoerbaarheid van het zo noodzakelijke beleid van onze gemeente niet laten afhangen van financiële toevalstreffers. Wat het CDA betreft moet de basis op orde, de financiën en de organisatie op orde gebracht, om vervolgens positieve keuzes te maken voor onze inwoners.

En tot slot werden we nog op de hoogte gebracht van het vertrek van onze Burgemeester naar de gemeente Roosendaal. Jammer voor onze gemeente, maar wij wensen hem veel succes met deze mooie nieuwe uitdaging!