16 november 2023

Een speeltuin voor ieder kind

Onderzoek wijst uit dat kinderen steeds minder buitenspelen. Een op de zes kinderen zelfs vrijwel nooit. En dat buiten spelen belangrijk is, weten we allemaal. Een speeltuin geeft kinderen de kans om vrij te spelen, samen met andere kinderen, zonder fysieke barrières. Bovendien is een speeltuin laagdrempelig en een belangrijke ontmoetingsplek voor ouders.

In onze gemeente zijn er eigenlijk maar twee grote speeltuinen: ’t Kwekkeltje in Rosmalen en ‘t Heike in Nuland. Dat merk je meteen op een zonnige dag, want dan is het er dringen geblazen. Natuurlijk, er zijn ook speeltoestellen en trapveldjes in de wijken en enkele kleine speeltuinen, maar dat is wat CDA ’s-Hertogenbosch betreft niet genoeg. Daarom dienden wij de motie ‘Een speeltuin voor ieder kind in’ om twee grote speeltuinen, bij voorkeur ten westen van de A2, te realiseren. Inclusieve speeltuinen die toegankelijk, avontuurlijk, inspirerend en bovenal veilig zijn.

We hebben het college gevraagd een haalbaarheidsonderzoek in te stellen tot realisering van één of meerdere speeltuinen, vergelijkbaar met ’t Kwekkeltje en ’t Heike. Daarbij rekening houdend met uitgangspunten van het SamenSpeelAkkoord, waarin o.a. is opgenomen dat speelvoorzieningen ook toegankelijk moeten zijn voor kinderen met een beperking.

Lees hier de volledige motie.