29 september 2023

#Raadsvragen: Laat de Aa geen vrijhaven blijven

Ruim 200 bootjes liggen er op de Aa tussen de Muntelbrug en Hintham. Daarnaast wrakken in het water en op de kant, steigerpijpen en geïmproviseerde streigers, wrak- en sloophout. Het is een rommeltje op en langs de Aa en dat is voor veel mensen een doorn in het oog. Maar het mag, door het uitblijven van gemeentelijk beleid.

Zo’n 10 jaar geleden, op 25 juni 2013, werd door de gemeenteraad de Vaarvisie ’s-Hertogenbosch (reg.nr. 145905) vastgesteld. In het raadsvoorstel staat onder meer: “Op dit moment mogen sloepen en kleine bootjes overal een ligplaats innemen op het openbare water en overal aan- en afmeren. Dit leidt bij veel burgers tot irritatie. De kleine bootjes worden op willekeurige plaatsen onbeheerd achtergelaten of ‘gestald’ wat een ongewenst beeld oplevert. De gemeente kan ligplaatsen voor deze bootjes organiseren, in combinatie met handhaven op gewenste locaties.”

Na tien jaar kunnen we concluderen dat van dit laatste niets is terecht gekomen. Reden voor het CDA om daar nog eens aandacht voor te vragen. Wij vroegen het college onder andere waarom er tot op heden nog geen beleid is ontwikkeld en op welke termijn we een voortel mogen verwachten om een einde te maken aan de Aa als vrijhaven.

Zie hier het volledige document met vragen dat is ingediend.