13 maart 2024

Praktijkkennis vanuit maakbedrijven is waardevoller dan mooie plaatjes

"Praktijkkennis vanuit maakbedrijven is waardevoller dan mooie plaatjes. Zet na de uitspraak van de Raad van State over bestemmingsplan Hamerkwartier een koerswijziging in om bedrijven als Albemarle voor de toekomst van de stad te behouden", aldus Rogier Havelaar na de uitspraak van de hoogste bestuursrechters over het bestemmingsplan van het Hamerkwartier.

De uitspraak van de Raad van State over het bestemmingsplan van het Hamerkwartier heeft dan ook terecht de aandacht getrokken. Albemarle Catalysts, voorheen bekend als Ketjen en later Akzo Nobel, is een chemisch bedrijf dat al meer dan 100 jaar in Amsterdam Noord is gevestigd en cruciaal is voor de overgang naar schonere brandstoffen.

Het CDA Amsterdam benadrukt al geruime tijd de noodzaak om bestemmingsplannen voor transformatie en woningbouw in overeenstemming te brengen met dergelijke maakbedrijven om ruimte te behouden voor de maakindustrie in de stad. Het gemeentebestuur heeft echter niet adequaat gereageerd op deze bezwaren en heeft onvoldoende geluisterd naar de stemmen vanuit de praktijk. Dit resulteerde in een patroon waarbij de gemeenteraad zich te veel laat leiden door mooie plaatjes en praatjes. Te weinig wordt geluisterd naar legitieme bezwaren. De uitspraak van de Raad van State, die de gemeenteraad terugfluit, illustreert dit duidelijk.

Deze gang van zaken vertraagt niet alleen de gebiedsontwikkeling en noodzakelijke woningbouw, maar zorgt er ook voor dat Amsterdamse ondernemers zich niet serieus genomen voelen in het stadhuis.

Het CDA Amsterdam vreest dat dit ertoe zal leiden dat meer ondernemers Amsterdam de rug toekeren. Daarom roept het CDA Amsterdam op tot een koerswijziging van het gemeentebestuur. Wethouders en ambtenaren moeten ervaringen uit de praktijk serieus nemen. De kennis uit het bedrijfsleven is te waardevol voor onze stad. Voor gebiedsontwikkeling en voor de energietransitie. Ook voor (chemische) maakbedrijven moeten we ruimte houden om de transitie naar een circulaire economie te kunnen maken