15 februari 2024

Vertel het hele verhaal - actieve betrokkenheid bij plan Nationaal Slavernijmuseum

Op donderdag 15 februari werd in het H'Art museum het plan voor de oprichting en bouw van het Nationaal Slavernijmuseum gepresenteerd. Namens het CDA Amsterdam was Jozef Badal aanwezig bij deze presentatie: "Het is goed om te zien dat na een langdurig proces een plek is gekozen waar het hele verhaal van de geschiedenis kan worden verteld. Uit het het participatieverslag "Over ons en met ons" blijkt hoeveel mensen op een betrokken en enthousiaste wijze hebben meegedacht bij de opzet van het museum."

Zoals aangegeven tijdens de presentatie en de Raadsinformatiebrief moet over een paar jaar het museum zijn deuren openenen voor het publiek. Het trans-Atlantische slavernij verleden vormt het uitgangspunt voor het museum. Ook zal er ruimte zijn voor de koloniale slavernij in de Indonesische archipel en Indische Oceaan." Inhoudelijk zal het museum zich richten op een breed publiek, met een focus op educatie, kunst, kennis en onderzoek. Voorgestelde lokatie is het Java-eiland in Amsterdam-Oost, pal aan het IJ. Daarmee wordt het museum goed bereikbaar voor bezoekers vanuit het hele land.