30 juli 2023

Zomergroet CDA-Schagen

Op vakantie vieren we verschillen

Een periode van rust is de vakantie vaak. Een periode waarin we kunnen vertrekken uit onze vertrouwde omgeving en andere plekken kunnen bezoeken. Sommige mensen verruilen dorp of stad voor een camping aan het strand, sommigen gaan op wereldreis langs de tropen. Voor velen zal de bestemming ergens in het midden liggen. Juist op vakantie merken we weer hoe fijn het is dat er verschillen zijn, met een andere omgeving, andere natuur, andere mensen of een andere cultuur. Als alles overal altijd hetzelfde was, als alles net als thuis was, zouden vakanties minder leuk zijn, zou het leven minder sprankelend zijn.

De waardering voor verschillen zit verankerd in de basisprincipes van het CDA: de erkenning dat Schagen anders is dan Amsterdam, dat Schagen geen Den Haag is. Het gaat hier dan over subsidiariteit. Het één is niet beter dan het ander, maar het is vooral anders. Het “anders zijn” is mooi, het maakt de samenleving gevarieerd en interessant. Ook dat mensen verschillend zijn, bijvoorbeeld dat mensen andere politieke opvattingen hebben, is niet lastig, maar juist prachtig. En waar mooier komt dat tot uitdrukking dan in de gemeenteraad. 29 raadsleden en 5 collegeleden met verschillende opvattingen werken gezamenlijk voor onze inwoners en bedrijven, ook al zullen ze vaak van mening blijven verschillen.

Het CDA Schagen is trots op wat Schagen Schagen maakt. Op vakantie kunnen we merken dat je zaken ook anders kan aanpakken, dat je dingen anders kunt doen. Dat is vaak niet beter of slechter, maar anders. Het CDA Schagen werkt eraan, net als het landelijke CDA in Den Haag, dat regio’s problemen zo veel mogelijk op hun eigen manier kunnen aanpakken. Voor Schagen betekent dat bijvoorbeeld: nuchter, praktisch en vriendelijk samen de schouders eronder zetten. En met de juiste bestuurders op de juiste plek, geeft dat vertrouwen voor de toekomst. Het bestuur van CDA Schagen wenst allen een fijne vakantie.