Een project met 1280 zonnepanelen, dat goed is voor 160 huishoudens. Dat wil Energiecoöperatie Sunne in Deurningen ontwikkelen, mét garantstelling door de gemeente. ‘’Als er geen garantstelling voor de lening komt, dan dreigt het project alsnog niet door te gaan. Dat zou zonde zijn’’, vindt CDA-raadslid Ben Blokhuis.

Energiecoöperatie Sunne gaat 1280 zonnepanelen op een bedrijfsdak installeren. Goed voor Deurningen, zou je denken. Daarvoor is wel een garantstelling van de gemeente Dinkelland nodig. Sunne is deelnemer in de Energiecoöperatie Noordoost-Twente. Het coöperatieve bedrijf, waar de gemeenten Dinkelland, Losser en Tubbergen en zes lokale energie-initiatieven op gelijkwaardige basis aan deelnemen, moet de lokale productie van duurzame energie versnellen. Dat is belangrijk om de landelijk afgesproken doelen te halen en de opbrengsten in eigen regio te houden. Gemeente Oldenzaal ondersteunt dit initiatief financieel.

De gemeente moet dit soort projecten vanuit de samenleving maximaal ondersteunen

Het project in Deurningen is ook met en door ondersteuning van een adviseur van de Energiecoöperatie Noordoost-Twente ontwikkeld. De financiering wordt geregeld door een lening bij de BNG en crowdfunding. ‘’Sunne ging er vanuit dat zij voor de lening bij de BNG kon rekenen op de garantstelling van de gemeente’’, legt Blokhuis uit. ‘’Dat is afgesproken bij de oprichting van de Energiecoöperatie Noordoost-Twente.’’

Op 11 maart is er een informatieavond in Deurningen om de crowdfunding te starten en financiers warm te maken voor dit project. ‘’Nu wordt door Sunne aangegeven dat na vier maanden overleg de garantstelling voor de lening bij de BNG niet mogelijk is’’, aldus Blokhuis. Hiermee dreigt het project alsnog niet door te gaan, en dat vindt de CDA-fractie verspilde energie. Vooral omdat de gemeenteraden een mandaat van één miljoen euro aan de colleges, voor dit soort situaties, hebben afgegeven. Op vragen van de CDA-fractie antwoordt het college dat de garantstelling voor 100% van de investering is afgewezen. Binnenkort ligt er een nieuw voorstel in het college om voor 80% van het bedrag garant te staan. ''Dat klinkt hoopvol en het kan bijna niet anders dan dat dit op uw goedkeuring kan rekenen'', geeft Blokhuis als reactie.

‘’Wij vinden dat de gemeente dit soort grootschalige zon-op-dak projecten, vanuit de samenleving opgepakt, maximaal moet ondersteunen. Ook als daar een garantstelling voor nodig is’’, aldus Blokhuis.