Het Campagneplan van Evert Jan

Financiële Toegankelijkheid

We zien steeds vaker bankkantoren verdwijnen. Dit brengt een aantal onhandigheden met zich mee. Meerdere groepen zijn afhankelijk van een fysiek bankkantoor: ondernemers, ouderen en mensen die graag fysiek financieel advies willen. Voor veel mensen biedt de online bankpagina een uitkomst maar voor velen ook niet. Wij willen dat fysiek bankadvies beschikbaar blijft.

• De fysieke toegankelijkheid van banken mag niet afnemen.
  • Fysiek bankadvies moet beschikbaar blijven.

Verantwoordelijke Financiën

Doordat geld lenen nu bijna niets meer kost en de rente laag is, vinden veel politieke partijen dat de overheid nu veel geld moet gaan lenen. Hier ben ik geen voorstander van. Op een zeker moment is de kans groot dat de rente weer gaat stijgen. De opgebouwde schulden zouden dan de koopkracht van volgende generaties aantasten. Een degelijke financiële huishouding is de oplossing. Ook staat meer geld uitgeven als land niet gelijk aan beter voor mensen zorgen. In landen die veel geld uitgeven bestaat ook vaak armoede. Verder bouwen mensen tegenwoordig weinig buffers op, omdat men denkt dat dit verloren geld is. Hier moet verandering in komen.

• Als Nederland nu gaat lenen tasten de toekomstige schulden de koopkracht van de volgende generaties aan.
  • Geld lenen kost de volgende generatie koopkracht.

Zorg

Het is fantastisch dat de afgelopen jaren meer dan 2 miljard geïnvesteerd is in de ouderenzorg, maar er moet heel wat meer gebeuren. Door de vergrijzing zullen straks meer mensen hulpbehoevend worden, terwijl het moeilijker wordt om voldoende mensen te vinden die in de zorg willen werken. De zorg moet dus aantrekkelijker worden. Er moet geïnvesteerd worden in technische ondersteuning en innovatie in de zorg. Dit geldt niet alleen voor instellingen, maar ook voor de thuiszorg. CAO’s moeten flexibeler worden voor wanneer een familielid mantelzorg nodig heeft. Werkgevers en werknemers moeten daarover afspraken maken.

• Werken in de zorg moet aantrekkelijker worden!
  • Zorgpersoneel moet beter ondersteund worden!
  • Overheid, zorginstellingen en zorgpersoneel moeten samenwerken zodat nieuwe technieken in de zorg terechtkomen.
  • Werkgevers en werknemers moeten in CAO’s afspraken maken over mantelzorg.

Sport

We zien dat de motorische vaardigheden van jongeren minder worden. Dat heeft te maken met het feit dat jongeren te weinig bewegen. Wij geloven dat via het onderwijs het mogelijk is
om meer beweging te introduceren. Dit kan mogelijk gemaakt worden door samenwerking tussen sportverenigingen en scholen, gericht op bewegingsonderwijs. Ook zal meer sport ontwikkeling stimuleren en ervoor zorgen dat kinderen meer weerbaar worden.

• Wij willen dat kinderen meer bewegingsonderwijs, waaronder schoolzwemmen, krijgen door samenwerking tussen primaire scholen en sportverenigingen.
  • Kinderen moeten fysiek en mentaal weerbaarder worden.

Innovatie

Op dit moment wordt er veel geld uitgetrokken om bedrijven door de corona-crisis heen te helpen. Alle maatregelingen zijn gericht op het staande houden van bedrijven en het helpen betalen van de rekeningen. Maar wat moet er gebeuren als we de corona-crisis hebben overwonnen? De pandemie heeft grote gevolgen voor onze huidige economie. Misschien moeten sectoren krimpen. Wat wij in elk geval willen is de mensen die in de geraakte sectoren werken helpen nieuw werk te vinden in groeisectoren. In Europa en in de wereld wordt Nederland de trendsetter door de innovaties van onze groeisectoren te stimuleren.

• Voor kunstmatige intelligentie en slimme transportverbindingen moet je inNederland zijn.
  • Wij investeren in mensen helpen over te stappen van krimpsectoren naar sectoren waar groei zit.
  • Wij zien hele grote kansen voor Nederland als het gaat om innovatie.

Samenleven Doen We Niet Alleen

Het CDA is van mening dat zorgen voor elkaar moet worden bevorderd. Of dat gebeurt in de familie, door vrienden of door mensen in de buurt. Tegenwoordig zijn er te veel rare voorbeelden dat men gestraft wordt als iemand voor je zorgt. Bijvoorbeeld wanneer je lid bent van een zorgcoöperatie en te maken krijgt met tegenstrijdige wetten en regels. Maar ook door hoe ons stelsel van belastingen en toeslagen is ingericht. Regelingen moeten ingericht worden om te bevorderen dat je elkaar ondersteund in plaats van dat blokkeren. De Tweede Kamer moet meer tijd besteden om te na te gaan hoe wetten op elkaar inwerken. Of je voor elkaar wil zorgen moet niet door financiële prikkels ontmoedigd worden.

• Regelingen moeten meer gericht worden op het ondersteunen in plaats van het blokkeren van mensen die samen willen zijn
  • Op het moment dat het systeem samen zijn tegenwerkt, werkt het niet meer