03 september 2013

9 oktober - Symposium over bestuurlijke schaal en decentralisatie

Het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA organiseert in samenwerking met het Centre for European Studies (CES) het symposium

Bestuurlijke schaal en decentralisatie

U bent van harte uitgenodigd dit symposium, dat plaatsvindt op woensdagavond 9 oktober, bij te wonen. Vanaf 19.00 uur bent u welkom in het Utrechts Centrum voor de Kunsten (locatie Domplein), Domplein 4 in het centrum van Utrecht.

Prof. dr. Maarten Allers, hoogleraar economie van decentrale overheden en lid van de ROB, is bereid gevonden een inleiding over dit thema te houden. Vervolgens zal drs. Kees-Jan de Vet, lid van het bestuur van VNG reageren met een coreferaat. Ook dr. Edo Haan, PvdA-wethouder in Zoetermeer, belast met Financiën en Sociale Zaken zal reageren op het betoog van de heer Allers. Een panel, bestaande uit de sprekers zal onder leiding van drs. Theo Bovens, voorzitter WI, met elkaar en de zaal in discussie gaan.

Het vraagstuk van decentralisatie en bestuurlijke schaal staat sterk in de belangstelling. De kabinetsplannen voor de vorming van superprovincies en megagemeenten stuiten in de samenleving op veel weerstand. Velen vrezen negatieve gevolgen, zoals vervreemding tussen burger en bestuur. Maar door de transitie van de jeugdzorg en de overheveling van de wmo naar gemeenten kunnen gemeenten zich toch genoopt voelen tot vergaande vormen van samenwerking. Kortom, tijdens dit symposium staat de vraag centraal hoe voorkomen kan worden dat decentralisatie tot ongewenste vormen van centralisering en schaalvergroting leidt waarin de menselijke maat zoek raakt.

Locatie en tijd
Het symposium zal plaatsvinden in het Utrechts Centrum voor de Kunsten (locatie Domplein), Domplein 4, 3512 JC, Utrecht. Vanaf 19.00 uur heten wij u welkom met koffie en thee. Het symposium wordt rond 21.15 uur met een drankje afgesloten. Deelname is gratis.

Aanmelden
U kunt zich aanmelden door het online aanmeldformulier in te vullen of door de volgende link in uw adresbalk te plakken: cdaformulieren.nl/wi/symposium-bestuurlijke-schaal/

Er is plaats voor maximaal 130 personen. Aanmelding geschiedt op volgorde van binnenkomst.

Uitnodigingsbrief

Bereikbaarheid en parkeerinformatie