15 maart 2024

CDA Hulst blijft strijden voor het behouden van de Bredabus

Het CDA Hulst is telleurgesteld dat de provincie Zeeland alsnog voornemens is de Bredabus te schrappen.

In oktober vorig jaar werd bekend dat geen enkele vervoerder bereid was om het openbaar vervoer in Zeeland te gaan verzorgen. Vervolgens is de provincie met allerlei partijen om tafel gaan zitten om ervoor te zorgen dat een nieuw plan voor zowel de reiziger als een potentieel vervoerder aantrekkelijker zou worden. Daar is een plan uitgekomen dat gisteren werd gepresenteerd. "De afgelopen tijd hebben we de kritiek op de eerdere aanbesteding ter harte genomen en verwerkt in de nieuwe voorstellen". Het CDA Hulst is niet onder de indruk van de gepresenteerde plannen. Voor de Zeeuwse reiziger is het beste nieuws uit de plannen dat er lijnen die oorspronkelijk geschrapt zouden worden, blijven bestaan. Dat geldt met name op werkdagen en in veel gevallen gaat het om een uursdienst en dus niet om een flexdienst, waar eerder veel kritiek op was. Echter de lijn die wel verdwijnt is de Bredabus, lijn 19 van Hulst naar Breda. In het nieuwe plan moet een bus van Hulst naar Roosendaal komen, de Roosendaalbus. Vanaf die plek moeten reizigers met bestemming Breda in de toekomst verder met de trein. De gedachte erachter is dat vanaf Roosendaal iedereen makkelijker met de trein verder het land in kan. CDA Hulst commissielid Dani Bracke reageert: 'We moeten zorgen dat studenten ten alle tijden makkelijk terug naar de regio kunnen komen'. Daarnaast maakt hij zich zorgen om de extra reistijd: 'Vanuit Roosendaal moeten de studenten overstappen van de bus op de trein richting Breda, extra reistijd omdat de huidige verbinding direct naar het treinstation van Breda gaat'. Bracke vervolgt: 'Op het moment dat jongeren niet of met veel omwegen en een lange reistand terug naar Zeeuws-Vlaanderen kunnen komen, dan verliezen ze de binding met onze prachtige regio. Dat heeft al op korte termijn invloed op ons verenigingsleven, immers vele jongeren zijn actief bij onze sportclubs, maar ook betrokken als vrijwilliger bij diverse evenementen die onze gemeente rijk is. Zonder leden of vrijwilligers komt het voorbestaan van verenigingen en evenementen in gevaar'.

Ook buslijn 10 vanuit Terneuzen naar Hulst en vice versa is niet opgenomen in het nieuwe plan. Scholieren kunnen naar Terneuzen wel gebruik maken van een zogenaamde scholierenlijn, maar vanuit Kloosterzande kan men niet meer via een gewone verbinding richting Hulst geraken. De buurtbus blijft wel bestaan.

We blijven ons inzetten om de Bredabus en lijn 10 te behouden, wat ons betreft is de strijd hierover nog niet gestreden!

Dani Bracke gaf vandaag een eerste reactie bij Omroep Zeeland, zie hier: