CDA Regiotour
14 november 2023

Verenigingen zijn het kloppend hart van onze gemeenschap

Verenigingen vormen het kloppend hart van onze gemeenschap. Ze zijn de plekken waar mensen van alle leeftijden samenkomen, waar vriendschappen worden gesmeed, waar passies worden gedeeld, en waar de ware essentie van gemeenschapszin wordt beleefd. Verenigingen zijn de weerspiegeling van wie we zijn en wat we kunnen bereiken wanneer we samenwerken.

Een plek voor iedereen
Een van de prachtige aspecten van verenigingen is dat ze een plek bieden voor iedereen. Of je nu een jonge atleet bent die droomt van gouden medailles, een muziekliefhebber die noten speelt in een harmonieorkest, of gewoon op zoek bent naar een gezellige ontmoetingsplek, er is altijd wel een vereniging die bij je past. Deze inclusiviteit is van onschatbare waarde voor onze gemeenschap, omdat het mensen de kans geeft om deel te nemen aan activiteiten die hun passie en interesse weerspiegelen.

De maatschappelijke impact van verenigingen
Verenigingen reiken verder dan alleen individuele interessegebieden. Ze hebben ook een aanzienlijke maatschappelijke impact. Sportverenigingen moedigen een gezonde levensstijl aan en bevorderen teamgeest. Culturele verenigingen stimuleren creativiteit en behouden ons culturele erfgoed. Sociale verenigingen bieden steun en vriendschap aan hen die het nodig hebben. Verenigingen zijn daarmee niet alleen plaatsen van persoonlijke groei, maar ook instrumenten voor sociale cohesie en positieve verandering.

Dani Bracke
Dani Bracke, onze nummer 43 op de CDA kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen heeft begrepen hoe belangrijk verenigingen zijn voor onze regio. Hij heeft zet zich in om de kracht en de waarde van verenigingen te benadrukken. Dani begrijpt dat iedereen het recht heeft om deel te nemen aan sport, cultuur of sociaal welzijn en dat verenigingen hiervoor de perfecte plekken zijn. Hij zet zich in om de toegankelijkheid van verenigingen te vergroten, zodat iedereen de voordelen van deze gemeenschapsbronnen kan ervaren.

Nederland heeft ongeveer 150.000 verenigingen en maar liefst een op de drie Nederlanders is wekelijks actief in een vereniging. Zonder vrijwilligers en verenigingen rolt de bal niet, kunnen we geen carnaval vieren en kleurt het land op Koningsdag niet oranje. Kortom, zonder verenigingen geen samenleving.
Toch horen we steeds vaker dat verenigingen het moeilijk hebben. Dat het lastig is om vrijwilligers te vinden of dat wettelijke regels het besturen van een vereniging steeds complexer maken. Dat mogen we niet laten gebeuren. Daar ga ik mij voor inzetten. Zoveel lokale kracht, zoveel betrokkenheid. Die mensen, dat zijn de mensen waar we voor door het vuur moeten gaan.

Laat de stem van onze regio horen
Op 22 november heb je de kans om de stem van onze regio te laten horen. Stem op Dani Bracke, een gedreven persoon die zich inzet voor verenigingen en de gemeenschap. Met zijn inzet en visie kunnen we onze verenigingen versterken en ervoor zorgen dat ze een plek blijven waar iedereen welkom is. Samen kunnen we bouwen aan een bloeiende gemeenschap waar verenigingen het kloppend hart blijven.

Het CDA draagt verenigingen een warm hart toe. Ze zijn het cement van onze samenleving. Wij willen verenigingen en vrijwilligers weer centraal te stellen, te ontzorgen en ondersteunen. Bijvoorbeeld door overbodige regels af te schaffen en ervoor te zorgen dat mensen het weer leuk vinden om vrijwilliger en lid van een vereniging te zijn. Daar zit namelijk onze kracht, als partij van de samenleving. De coöperatieve samenleving, waarin we er samen de schouders onder zetten. En daar hoort een sterk verenigingsleven bij.’