23 december 2023

Werkbezoek aan Colsen

Onlangs bracht onze Zeeuwse Statenfractie samen met onze afdeling het bedrijf Colsen. Colsen, opgericht in 1989 door Joop Colsen, is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot internationaal expert op het gebied van water, duurzame energie en milieu.

Bij het familiebedrijf Colsen wordt Zeeuwse nuchterheid gecombineerd met Brabantse gezelligheid en Nederlandse zakelijkheid aangevuld met Vlaamse humor. Ze zijn de winnaar van de Innovatieprijs dit jaar. De Zeeuwse Innovatieprijs Emergo wordt jaarlijks uitgereikt aan de Zeeuwse ondernemer met de meest aansprekende innovatie.

De wereld is continu in ontwikkeling en vraagt nadrukkelijk om oplossingen. Overal om ons heen ontstaat schaarste in grondstoffen, schoon water en energie en is er behoefte aan efficiëntie en duurzaamheid. Nationaal en internationaal, van industrie tot overheid. In iedere sector liggen er kansen op het gebied van water, duurzame energie en milieu. En die kansen, wil Colsen graag benutten. Daarom ontwikkeld het bedrijf technologie en leveren ze installaties, producten en diensten die altijd positief bijdragen aan het milieu.

Innovatie helpt Colsen bij het ontwikkelen van ingenieuze waterzuiveringssystemen, biogasinstallaties, en installaties voor mestverwerking. Daarnaast leveren ze diensten op het gebied van milieuvergunningen. De vindingrijkheid van de organisatie biedt kansen in het creëren van schone, duurzame energie of nieuwe grondstoffen. En al die technische oplossingen maken ze passend voor specifieke productieprocessen. Zo kunnen ze werken aan ecologisch én economisch voordeel. Met andere woorden: ze creëren milieu-impact met een optimaal financieel resultaat voor hun klanten.

Continu ontwikkelen en daarmee blijven bijdragen aan een duurzame wereld doen ze niet alleen. Samen met internationale kennisinstituten, zusterbedrijven en een groot netwerk streven ze naar optimale resultaten. Als partner weet je precies wat je aan Colsen hebt, en als medewerker krijg je alle ruimte om te leren en je opgedane kennis toe te passen. Want in een wereld die continu in ontwikkeling is, moeten we onze technologieën blijven vernieuwen om voldoende milieu-impact te kunnen creëren.

Tijdens een interessante presentatie en rondleiding kregen we een goede indruk waar Colsen tegen aanloopt, op vlak van regelgeving maar ook denk ook aan het werven en vasthouden van personeel. Het viel ons op dat Colsen investeerd in haar personeel en als werkgever net dat stapje extra zet wat overigens vele familiebedrijven in de regio ook doen. Zonder ondernemers met een hart voor de regio zijn we als gemeente Hulst niets. Dank aan het gehele team van Colsen voor de interessante middag en ontvangst in Hulst.