25 januari 2023

'Help, mijn man is géén (energie)klusser!'

Tochtstrippen aanbrengen, radiatorfolie plakken, een tussendeur terugplaatsen, de energiebesparende maatregelen kennen we inmiddels wel. Ook weten we dat er diverse subsidies beschikbaar zijn. Maar… wie gaat het aanschaffen en vooral ook aanbrengen?

De helft van de Ambachtse woningen is gebouwd voor 1990 en kan wel energiebesparende maatregelen gebruiken. Kleine aanpassingen als brievenbusborstels, ledlampen en douchewekkers kunnen al een merkbaar resultaat opleveren. Maar niet iedereen weet wat er nog meer kan, heeft voldoende inkomsten om producten aan te schaffen en is een Handige Harry die het makkelijk aan kan brengen.

“In Zwijndrecht en Dordrecht rijden al meerdere energiehulpen die voor ouderen of inwoners met een laag inkomen advies op maat geven, én voor hen gratis materialen aanschaffen en aanbrengen in hun woningen”, vertelt CDA Ambacht burgerraadslid Henk de Waard. “Ook Ambacht heeft zo’n energiehulp nodig en dat kan ook.”

Door het Rijk zijn namelijk subsidies beschikbaar gesteld van ruim twee ton die deels eind 2023 uitgegeven moeten zijn. Zo niet, dan moeten ze worden teruggestort. “Die termijn is kort. We hebben daarom als CDA Ambacht in de gemeenteraad meerdere keren gevraagd om invulling van deze gelden. Dat heeft ervoor gezorgd dat ook Ambacht vanaf aankomende maand een energiehulp krijgt die bij de mensen thuis komt. Daar zijn we erg blij mee!”

Samen met de woningbouwcorporaties is de gemeente hard aan de slag om dit plan snel tot uitvoering te brengen. Energiehulp Richard staat al klaar. Wordt dus vervolgd… Houd De Brug in de gaten.