24 december 2023

Kerstgroet van de fractievoorzitter

Beste CDA-leden en geïnteresseerden,

Terwijl we gaan genieten van de feestdagen, kijk ik graag met jullie terug op onze prestaties van het afgelopen jaar en werp ik een blik op wat in het verschiet ligt.

Een roerige tijd en nieuwe energie
We hebben als partij een roerige tijd achter de rug, met onverwachte landelijke verkiezingen en een teleurstellende uitkomst. Maar met onze nieuwe partijleider Henri Bontenbal is er hernieuwd enthousiasme over ons rijke christendemocratische gedachtegoed, nieuwe energie binnen de partij en een hoopvolle agenda voor Nederland. In het nieuwe jaar staan de belangrijke Europese verkiezingen voor de deur. Met vertrouwen treden we die tegemoet, wetende dat we als CDA ons gedachtegoed met kracht en overtuiging zullen vertegenwoordigen.

Woord van dank
Ik heb enorm genoten van jullie betrokkenheid bij het amenderingsproces voor het landelijke verkiezingsprogramma. Ook de mails en appjes met tips en aanmoedigingen worden zeer gewaardeerd! Deze betrokkenheid koesteren we en daar hopen we ook in 2024 weer op te kunnen rekenen. Samen maken we onze lokale partij sterker, scherpen we onze gedachten over de toepassing van het christendemocratisch denken op de politieke praktijk en werken we aan een nog mooier Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg.

Terugblik op CDA inzet 2023
Het CDA was (en blijft) een actieve pleitbezorger voor verbetering van de verkeersveiligheid in onze wijken, met succesvolle inspanningen zoals veiligere oversteekplaatsen op de Biltlaan en acties voor het veiliger maken van toegang tot sportparken.

2023 was ook het jaar met (eindelijk!) groen licht voor de uitvoering van de Kerkenvisie Katwijk, waarin we serieuze zorgen rond het voortbestaan van religieuze gebouwen aanpakken. Een huzarenstukje met veel geduld, inzet en volharding van fractiegenoot Irene van der Plas.

We zijn kritisch geweest op het participatiebeleid in Katwijk, waarbij het CDA vindt dat eerst de basis op orde moet zijn voordat nieuwe plannen worden gemaakt. Ook in 2024 blijven we ons inzetten voor een gemeente die respect- en begripvol met vrijwilligers en inwoners omgaat. Dat kan namelijk een stuk beter! Ook willen we kansen benutten voor de toekomst van bedrijven en de glastuinbouw in onze gemeente. Daarover in het nieuwe jaar meer.

In 2024 mogen jullie bovendien een krachtige initiatiefwet verwachten van het CDA, gericht op het realiseren van flexwoningen en het bouwen aan een betere toekomst voor starters, want zij hebben het zwaar op de woningmarkt.

Tot slot
Laat ons gezamenlijk uitkijken naar een nieuw jaar vol kansen, groei en eenheid binnen onze partij. Namens de fractie wens ik jullie fijne feestdagen en een voorspoedig 2024!

Hartelijke groeten,

Barend Tensen