27 maart 2024

Raadsupdate week #13

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die zijn behandeld en besloten in één van de Commissies of de Gemeenteraad. Soms bieden we extra toelichting op de motivatie van het CDA op een te nemen of genomen besluit. Dat gaat dan via een link naar een aparte pagina op internet.

Highlights Besluitvormende Raadsvergadering 20 maart 2024

Voor de stukken, moties en amendementen wordt verwezen naar de agenda van de Raad op de site van de Gemeente:

Nummers hieronder zijn dezelfde als op de raadsagenda. Woordvoerders binnen de fractie staan hieronder telkens tussen haken achter het onderwerp. Als u vragen heeft, kunt u uiteraard bij hen terecht.

__________________________________________________________________________________

3. Spreekrecht burgers (Bastienne Prins)

Inwoners kunnen gebruik maken van het recht om de raad toe te spreken. De heer Lansbergen voerde namens een actiegroep ‘locatie 3 (Plasweg)’ het woord en betoogde dat deze locatie niet geschikt is voor het vestigen van een tijdelijk AZC. Inspreker geeft aan dat via een door hem gehouden petitie ruim 700 mensen kritisch hebben gereageerd.

Bastienne Prins vraagt de heer Lansbergen naar de spreiding van de reacties. Het gedeelte van de wijk bestaat voor een groot deel uit eengezinswoningen en bij een aantal reacties van 700 zou het dan moeten gaan over een vrij groot gebied. Inspreker kan in een later stadium inzicht geven in de spreiding.

Wethouder Kerssies schetste in een reactie de stand van zaken voor de selectie van een locatie. Het participatieproces is gestart en er zijn geen bruikbare nieuwe AZC-locaties gemeld.

3. Vragenhalfuur raadsleden

Toeslagenaffaire (Bastienne Prins)

2 jaar geleden heeft CDA vragen gesteld over het aantal gedupeerden van de landelijke toeslagen affaire in Waddinxveen. Daarop kon toen niet worden geantwoord. Op onze vragen naar de huidige stand van zaken (aantallen en hoe ze worden geholpen) antwoordt CDA-wethouder Leferink: er zijn 94 mogelijk gedupeerden, waarvan 77 erkend. Daarvan wil ongeveer 25% aanvullende steun van de gemeente en die wordt op verschillende manieren geboden.

Bentwoud (Bastienne Prins)

Begin 2023 stak de raad tijd in het leveren van een bijdrage op de toekomstige ontwikkeling van het Bentwoud. Graag horen wij wat de stand van zaken is. Zeker nu we zien dat er opnieuw brainstormsessies plaatsvinden om ideeën te verzamelen. Wethouder Kerssies geeft aan dat de voorstellen van de gemeente worden meegenomen in het uitvoeringsplan. De brainstormsessies zijn in het kader van de participatie en kunnen ook leiden tot extra input voor het uitvoeringsplan.

9. Visiedocument maatschappelijke voorzieningen in Waddinxveen (Peter Besuijen)

Na het vaststellen van de startnotitie over dit onderwerp in mei 2023 wordt nu de visie op de ontwikkeling van de voorzieningen besproken en vastgesteld. In de visie wordt aangegeven welke voorzieningen nodig zijn in 2030 op het moment dat de gemeente ca 40.000 inwoners telt. De huidige stand van zaken is vergeleken met een aantal zogenaamde referentiegemeenten en op basis daarvan is de omvang van de tekorten op diverse terreinen vastgesteld. Daarnaast geeft de visie aan op welke wijze de gemeente denkt te kunnen bijdragen aan het oplossen van de vastgestelde tekorten. Daarvoor zijn scenario’s ontwikkeld. Het is nu aan de raad om de scenario’s te beoordelen en eventueel te amenderen en prioriteiten aan te geven. Op basis van de scenario’s wordt daarna het uitvoeringsprogramma opgesteld.

Zowel tijdens de commissie als tijdens de raad hebben partijen verschillende betogen gehouden. Hieruit bleek toch een grote eensgezindheid binnen de raad, met beperkte verschillen op details. Door het CDA en verschillende andere partijen werden accenten gelegd en prioriteiten gevraagd.

Het betoog van Peter Besuijen geven we hierbij volledige maar wel puntsgewijze weer:

Inleiding

• Waddinxveen groeit. Groeien kan pijn doen. Zeker als de voorzieningen langzamer meegroeien. Dan knellen zaken af.
  • De voorgestelde visie geeft route voor oplossingen.
  • Wij zijn blij met het voorliggende document en spraken complimenten uit in de commissie. Die herhalen we graag.
  • Toch kriebelt het. We willen zo dolgraag aan de slag: plannen uitvoeren en zaken versnellen.
  • Nu spreken we over cijfers en scenario’s: dat is nodig, maar laten we vooral snel overgaan tot uitvoering.
  • Daarbij past een pleidooi voor goede communicatie. Inwoners willen oplossingen zien. Leg uit waar we staan en wat we doen.

Waar knelt het al?

• Kinderopvang;

• Scholen (nabijheid van een basisschool en de keuzemogelijkheden);
  • 1e lijns-zorg: huisartsen.

Wat zal het pijn gaan doen?

• Binnensport;
  • Buitensport.

Kinderopvang

• CDA ontwikkelde vorig jaar een landelijke Gezinsvisie.
  • Basis daarvan is een realistische kijk op de maatschappij:
    • Toename van alleenstaanden met kinderen;
    • Complexe gezinsverbanden;
    • Gezin runnen is ware topsport;
    • Etc.
  • Door CDA landelijk is dat vertaald naar een lijst met politieke standpunten waarin het gezin en het belang daarvan centraal staat; dus gericht op het ondersteunen van gezinnen.
  • Kinderopvang vormt daarvan een heel belangrijk onderdeel.
  • Gezinsvisie benadrukt ook het belang van Integrale Kind Centra (samenhang tussen basisonderwijs en kinderopvang).
  • Lokaal delen wij de visie
  • Gebrek aan opvang is voor het CDA een echte zorg.

• Belangrijk cluster voor CDA:
    • Preventie, sporten en bewegen is gezond;
    • Maar vooral ook: leuk, sociaal, goede vrijetijdsbesteding;
    • Passief en actief.
  • Binnensport
    • Serieuze tekorten in zicht; de cijfers spreken voor zich en zijn besproken.
    • Wethouder en ambtelijke staf beginnen aan een langdurig spel Mastermind om voor de komende jaren passende binnensportzalen te ontwikkelen.
    • Uitbreiden is het duidelijke credo.
    • CDA is zeer positief over het plan om de relatie te leggen tussen sportzalen en onderwijs; daardoor krijgt bewegingsonderwijs ruimte.
  • Buitensport
    • Alle buitensporten groeien volgens de door de verenigingen afgegeven in aantallen.
    • De verdeling in belangstelling verandert daarbij de komende jaren nauwelijks.
    • Net als voor de binnensport is een actieve rol voor de gemeente weggelegd.
    • Voetbal en tennis/padel
      • in aantallen forse toenames met ruim 900 leden;
      • wij gaan ervan uit dat in het uitvoeringsprogramma hieraan aandacht wordt besteed;
      • denken aan: Optimaliseren gebruik. Benutten van onderhoudsmomenten voor verbetering.

Kunst en cultuur

• Weinig aanleiding om veel kanttekeningen te plaatsen bij de uitkomsten van het visie document.
  • Op basis van referentiegemeenten: aandacht voor bibliotheek en theater.
  • Theater: de heer van Holsteijn sprak in tijdens de commissie.  Zijn standpunten hebben we begrepen en gewaardeerd. Wij zien in dit stadium echter geen ruimte en noodzaak voor het realiseren van aanvullende capaciteit.

Peter Besuijen

In het besluitvormingsproces werden diverse moties en amendementen ingebracht:

Motie/amendement

Indieners

Standpunt CDA

Amendement gericht op een pro-actievere aanpak van de tekorten in de kinderopvang. Dat vereist de keuze voor een ander scenario.

D66, WeWa, PvdA/GL, ORS

Aangenomen; met steun CDA

Amendement om -met het oog op de verdere groei- de raad periodiek over voortgang te informeren en over 4 jaar een herijking van de visie.

D66, VVD, PvdA/GL, CDA, WeWa, ORS

Aangenomen; CDA medeondertekend

Amendement dat aangeeft dat er aandacht moet zijn voor iedere sport in Waddinxveen (en niet alleen voor de grootste sportverenigingen).

VVD, D66, WeWa, ORS, PvdA/GL

Aangenomen; met steun van CDA

Motie met verzoek te prioriteren op knelpunten (scholen, kinderopvang en sportaccommodaties)

VVD, D66, WeWa, PvdA/GL

Aangenomen; met steun CDA

Motie met verzoek om in eerstvolgende kaderbrief (start programmabegroting) aandacht te besteden aan de financiën van de maatschappelijke voorzieningen.

WeWa, D66, PvdA/GL

Aangenomen; met steun CDA

Het visiedocument is na amendering met algemene stemmen aangenomen.

Agendapunten 10-17

De vergadering kende vervolgens een groot aantal hamerstukken, die zoals gebruikelijk al uitvoerig in de commissies werden besproken en in de raad unaniem werden aangenomen:

• Maatschappelijke Voorzieningen Park Vredenburgh
  • Integraal Veiligheidsbeleid 2024-2027
  • Integraal Toezicht- en Handhavingsbeleid 2024-2027
  • Bestemmingsreserve betaalbare woningen
  • Wijzigingen gemeenschappelijke regeling Regio Midden-Holland
  • Aanvraag Suppletie-uitkering voor onderzoek naar ontplofbare oorlogsrechten.

Hiervoor verwijzen we naar de site van de gemeente. Zie link aan de kop van dit artikel.