22 september 2023

Raadsupdate week #38

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die zijn behandeld en besloten in één van de Commissies of de Gemeenteraad. Soms bieden we extra toelichting op de motivatie van het CDA op een te nemen of genomen besluit. Dat gaat dan via een link naar een aparte pagina op internet.

Highlights Besluitvormende Gemeenteraad 20 september 2023

Voor de stukken wordt verwezen naar de agenda van de Gemeenteraad op de site van de Gemeente: https://waddinxveen.raadsinformatie.nl/vergadering/1059767

Agendapunt

Verantwoordelijk fractielid

Vragenhalfuur: Afstemmen maaibeleid tussen gemeenten

CDA heeft gevraagd om afstemming van maaibeleid tussen de verschillende gemeenten in Midden-Holland. Dit ter bevordering van de biodiversiteit, een thema waarvan we ook graag zien dat dit regionaal hoog op de agenda komt.

Wethouder Leferink staat hier positief tegenover en geeft aan dat dit in het bestuurlijk overleg zal worden besproken.

Wij vernamen uit media dat de termijn voor realisatie van de bouwplannen aan de Peter Zuidlaan 3 jaar bedraagt en vragen de wethouder of en hoe dat kan worden versneld.

Wethouder Kerssies geeft een overzicht van de stappen in de ontwikkeling en die leiden tot een oplevering begin 2025

Peter Besuijen

Wordt vervolgd

Verordening nadeelcompensatie

De regeling voor tegemoetkoming planschade wordt vervangen door de Verordening nadeelcompensatie. Op amendementsvoorstel van PvdA/GL, ORS, WeWa en D’66 wordt de leges verlaagd van €500 naar €300. CDA en VVD zien geen reden leges te verlagen en stemmen tegen het amendement, maar voor de vervanging van de Verordening.

Amendement:

Verordening: aangenomen

Stimuleringsregeling duurzaam en levensloopbestendig wonen

Via de Blijverslening ondersteunde de gemeente de financiering van maatregelen die inwoners willen doorvoeren om de woning levensloopbestendig te maken. Die regeling wordt nu uitgebreid met de financiering van duurzaamheidsmaatregelen, zoals isolatie, zonnepanelen e.d. Past goed in de beleidsvisie van CDA en wordt ondersteund.

Peter Besuijen

Addendum op de welstandsnota Triangel Deelplan J

In deelplan J, aan de oostzijde van de Triangel worden 160 woningen gerealiseerd. Het addendum bevat voorstellen voor kleur- en materiaalgebruik.

Addendum op de welstandsnota Triangel G3 Parkrand

Uitwerkingsplan dat de realisatie van het bedrijvenpark in de Triangel mogelijk maakt.

Motie vreemd: Gift voor Marokko

De gevolgen van de aardbeving in Marokko zijn enorm. Over de volle breedte ondersteunt de raad een motie, ingediend door PvdA, CDA, ORS en D’66. In de motie wordt voorgesteld een gift te doen van €1 per inwoner aan het Nederlandse Rode Kruis

Bastienne Prins