Deel vluchtelingen ontevreden over tentenkamp
30 januari 2024

Raadsupdate week #4

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die zijn behandeld en besloten in één van de Commissies of de Gemeenteraad. Soms bieden we extra toelichting op de motivatie van het CDA op een te nemen of genomen besluit. Dat gaat dan via een link naar een aparte pagina op internet.

Highlights Besluitvormende Raadsvergadering 24 januari 2024

Voor de stukken, moties en amendementen wordt verwezen naar de agenda van de Raad op de site van de Gemeente:

Nummers hieronder verwijzen naar de agenda. Aanspreekpersonen binnen de fractie staan hieronder telkens tussen haken achter het onderwerp. Als u vragen heeft, kunt u uiteraard bij hen terecht.

__________________________________________________________________________________

De vergadering van de Raad stond voornamelijk in het teken van de mogelijke komst van een asielzoekerscentrum (AZC) naar Waddinxveen. Dit onderwerp leeft binnen Waddinxveen. De voorbereidende Commissie R&I werd door een groot aantal inwoners bezocht en ook voor de raadsvergadering was veel belangstelling.

De agenda was daarop aangepast, zodat na de afhandeling van de formele agendapunten, direct kon worden gestart met de bespreking van dit voor veel inwoners belangrijke en gevoelige onderwerp. De burgemeester gaf aan dat we ruim de tijd willen nemen om inwoners aan het woord te laten en om die reden werd besloten om een deel van de agendapunten door te schuiven naar een volgende vergadering.

3. Spreekrecht burgers

Een spreker uit zijn zorgen over de ontwikkeling van het in zijn ogen onvoldoende aanbod basisonderwijsvoorzieningen in Waddinxveen en vooral in de Triangel. Wethouder Leferink (CDA) werkt er samen met de directies van de scholen aan hier snel verbetering in te krijgen.

Een spreker spreekt namens meerdere inwoners onvrede uit over de wijzigingen van de plannen voor het gebied Glasparel en vooral de wijziging van de bestemming. Dat leidt ertoe dat in plaats van kassen het gebied wordt gebruikt voor bedrijven. Dit heeft gevolgen voor de leefomgeving.

Een tiental inwoners wil zijn of haar visie kwijt over de gang van zaken met het AZC. Wilt u de reacties in geheel bekijken? Click dan op https://waddinxveen.raadsinformatie.nl/vergadering/1161661 voor de opgenomen vergadering.

Punten die onder anderen aan de orde kwamen:

• De informatievoorziening, die als gebrekkig werd beoordeeld
  • De manier waarop inwoners zijn betrokken
  • De modellen en criteria die gebruikt zijn om de mogelijke locaties te beoordelen en van een prioriteitsvolgorde te voorzien
  • Onvoldoende antwoord op praktische vragen (bv hoeveel m2 per asielzoeker nodig?)
  • Het veronderstelde gebrek aan draagvlak onder de inwoners
  • Invloed op het woongenot van omwonenden van de mogelijke locaties

De samenvattende oproep was uiteindelijk om een aantal stappen nog eens zorgvuldig te overwegen. Inwoners meer te betrekken (informeren en raadplegen) en geen overhaaste stappen te nemen. Alle partijen geven aan de reactie mee te willen nemen bij de bespreking van agendapunt 4.

4. Top 5 locaties AZC op basis van het wegingskader (Bastienne Prins)

Achtergrond

De Gemeente werkt al een tijd samen met de andere gemeenten in de Veiligheidsregio Holland Midden om, vooruitlopend op de Spreidingswet, te komen tot een gezamenlijk plan. Dat plan gaat ervan uit dat het opvangen van vluchtelingen/asielzoekers in de regio zal gaan plaatsvinden en elke gemeente daaraan een bijdrage zal moeten leveren. Ook Waddinxveen zal dan voorzieningen moeten aanbieden. Het college heeft – na verschillende discussies met de Raad- nu een aantal locaties geselecteerd. Men stelt voor daarmee verder te gaan om te komen tot één locatie.

Bespreking en moties

Ook de raad is niet gelukkig met het proces en is kritisch op de fouten die zijn gemaakt bij een aantal genomen tussenstappen.

Tijdens de Commissievergadering (R&I van 17 januari) werd al duidelijk dat hier geen sprake is van een hamerstuk. De politieke partijen hebben samengewerkt aan voorstellen voor oplossingen en vervolgstappen. Dat leidt tot een aantal moties en een amendement, die allen door CDA worden ondersteund/onderschreven:

1. Motie Informatie ophalen in plaats van informeren: er wordt een tussenstap ingelast en het college wordt opgeroepen in het participatieproces maximaal open te staan voor de inbreng van inwoner, daarbij ook te kijken of er nog aanvullende locaties worden gesuggereerd en die mee te nemen in de afweging en hierop tussentijds verslag uit te brengen aan de Raad.
  2.  Motie 4 onderzoek locaties om te beginnen. Omdat meerdere locaties in de weging eindigden op plek 5 wordt aangegeven het participatieproces voor de locaties te starten met 4 locaties.
  3. Motie Opstellen communicatie en participatiestrategie. Het college wordt gevraagd om de raad begin maart te informeren over de manier waarop communicatie en participatie vorm wordt gegeven.
  4. In een amendement werd besloten in dit stadium niet verder te gaan dan het in participatie geven van de geselecteerde locaties. Definitieve besluitvorming is daarmee uitgesteld.

Standpunt CDA

Namens CDA voerde Bastienne Prins het woord:

Gisteren werd de spreidingswet in de eerste Kamer aangenomen. Het CDA is daar blij mee, want de spreidingswet organiseert de solidariteit tussen gemeenten. Deze dwang hadden we liever niet gehad, maar wij willen Ter Apel niet laten stikken.

C.

Een aantal mensen dat nu in Ter Apel verblijft, zal mogelijk in Waddinxveen ondergebracht worden. Wij willen als ze hier komen ‘naasten’ zijn voor die mensen, net zoals wij ‘naasten’ willen zijn voor onze kwetsbare inwoners, zoals mensen die zorg nodig hebben.

Dat is voor het CDA de betekenis van het begrip solidariteit en een van de invullingen van de C van het CDA.

D.

Daarnaast vinden wij de D van het CDA belangrijk. De D van democratisch. Raadsleden worden door inwoners gekozen. Daarmee geven ze een stuk verantwoordelijkheid voor het nemen van beslissingen aan de raad. De raad moet daar zorgvuldig mee omgaan, verantwoordelijkheid nemen en besluiten op grond van feiten, inzichten en meningen.  Zo ook haar besluit om asielzoekers te herbergen.

Na het vaststellen van de startnotitie en het wegingskader door de raad, hetgeen op democratische wijze, waar het CDA zeer aan hecht, is gebeurd, ligt nu het raadsvoorstel top 5 locaties op basis van het wegingskader voor.

De afgelopen weken is hierover in de CDA-fractie, de raadscommissie, andere geledingen van de raad en met mensen om ons heen intensief gesproken. Dat heeft ertoe geleid dat er nu een amendement en een paar moties ter besluitvorming liggen. De VVD heeft ze al ingediend.

Op dat amendement en de moties ga ik nu kort in.

Amendement op raadsvoorstel.

Voor ons ligt de top 5, als voorliggend amendement aangenomen wordt, vier. Een definitieve vijfde locatie kan uit het vervolgonderzoek naar voren komen.

Deze vier voldoen allemaal aan het afwegingskader dat door de raad is vastgesteld. 5 t/m 8 hebben dezelfde score.

Omdat deze 5 t/m 8 alle een even hoge score hebben, is het logisch om ze alle vier wel of niet mee te nemen. En omdat 6 t/m 8 niet openbaar zijn gemaakt, is het zuiverder om ze nu buiten beschouwing te laten.

We hebben om deze redenen het amendement meeondertekend.

Motie 4 onderzoeklocaties om te beginnen

Deze motie hebben we meeondertekend.

De inbreng van onze inwoners vinden we heel belangrijk. Ze zijn in achterliggende maanden te weinig bereikt. Daarom is het goed dat in het participatietraject hen de mogelijkheid wordt geboden ook locaties aan te dragen. Uiteraard moeten deze wel aan het wegingskader voldoen. We zijn benieuwd naar de hun inbreng en naar de vijfde locatie!

Motie informatie ophalen i.p.v. informeren

Het gaat om het ophalen van mogelijk nieuwe locaties bij de participatieronde. Maar we vinden het ook belangrijk dat inzichten van inwoners op gebied van ontsluiting, loop/fietsroutes van de locatie naar voorzieningen, de (verkeers)veiligheid rond de locaties en de gevolgen voor de natuur en milieu worden aangekaart. Allemaal belangrijke randvoorwaarden en aandachtspunten voor de definitieve keuze van een locatie.

De laatste bullet van het dictum luidt:

• De raad een terugkoppeling te geven van de participatieronde als extra stap (tussen stap 7 en 8 van het stappenplan) met een rangschikking van de locaties en andere nieuwe inzichten, waarin de inbreng van de inwoners is verwerkt

Als deze motie, die wij mee hebben ondertekend, aangenomen wordt, komt er een extra stap in het stappenplan. Door deze extra stap verandert het tijdspad.

Vraag aan het college:

• Zou u de raad van een nieuw stappenplan met tijdschema willen voorzien?

Motie opstellen communicatie- en participatiestrategie t.b.v. locaties asielzoekersopvang

Uit de reacties van de insprekers en wat wij om ons heen horen, is, zoals ik al genoemd heb, gebleken dat de inwoners niet voldoende op de hoogte zijn van de plannen om een aantal asielzoekers en spoedzoekers te huisvesten.

Daarom is het van groot belang dat dit onderwerp alsnog goed onder de aandacht van de inwoners gebracht wordt en ook de wijze waarop zij hun inzichten kenbaar kunnen maken.

Als het ingediende amendement en de ingediende moties aangenomen worden, kan dat op een goede wijze gebeuren.

Tot slot

We willen een veilig thuis voor iedereen in Waddinxveen. We willen een samenleving waarin we samen naast en met elkaar leven met respect voor elkaars opvattingen, meningen en gevoelens.

A.

Het CDA doet een appèl op de raad, het college, de ambtenaren en vooral de inwoners van Waddinxveen om een goede opvang mogelijk te maken en heeft er ook vertrouwen in, want we hebben in het verleden immers bewezen dat wij dat kunnen.

Besluit

De vergadering besluit de moties en amendementen aan te nemen en daarmee is nu gekozen voor meer ruimte om de inwoners goed te betrekken en de analyses te verrijken met inzichten uit de gemeenschap.

9. Wijziging tarieven 2024 (Peter Besuijen)

De tarieven voor de Onroerende Zaak Belasting worden vastgesteld en wij gaan onder voorwaarden akkoord met de aanpassing van een aantal tarieven voor gehandicapten, te weten de tarieven voor de gehandicaptenparkeerkaart en de gehandicaptenparkeerplaats.

De tarieven voor de genoemde gehandicaptenvoorzieningen worden geheven als leges. Daarvoor geldt in Waddinxveen de algemene regel dat de diensten die worden aangeboden door de afnemer -in dit geval de gehandicapte inwoner- volledig moeten worden vergoed. Dat zou volgens de door het college gepresenteerde gegevens in de komende jaren leiden tot een zeer sterke stijging. Het CDA heeft zich daartegen verzet. Met de kleine verhogingen voor 2024 kan het CDA akkoord gaan, maar wij willen verdere verhogingen van jaar tot jaar bezien.

Hieronder het betoog van Peter Besuijen:

Voorzitter,

“Natuurlijk zijn er gehandicapten met een goed inkomen. Maar iedere gehandicapte heeft te maken met extra kosten die vaak opstapelen tot grote bedragen”.

Een citaat van de heer Jan Beekman, in 2013 raadslid van het CDA. In 2013 opgetekend door het AD.  Dit was naar aanleiding van een tweetal amendementen: een over de gehandicaptenkaart en een tweede over de keuringskosten. Beide amendementen werden aangenomen na een stevige en zelfs extra vergadering. Ik bewaar de verrassende stemverhoudingen als snack voor bij de borrel.

Gehandicapten vormen een kwetsbare doelgroep. Zij maken noodgedwongen vaak al gebruik van kostbare voorzieningen en om die reden willen wij terughoudend zijn met het blindelings toepassen van het uitgangspunt van kostendekkende leges. Simpelweg omdat we dan voor ons maatschappelijk lastig te verteren bedragen in rekening moeten brengen.

In de documentatie bij het raadsvoorstel zit een toelichting waarin de stappen naar kostendekkende tarieven worden beschreven. De eerste stap is voor ons acceptabel onder de volgende door de wethouder te bevestigen ‘voorwaarden’:

• De aanpassing van de leges voor de gehandicaptentarieven is voor 2024 en wordt einde jaar opnieuw beoordeeld; daarbij wordt een passende evaluatie en analyse toegevoegd.
  • De vergunning voor een gehandicaptenparkeerplaats is 5 jaar geldig, maar als die bij hertoetsing wordt verlengd dan worden niet opnieuw kosten in rekening gebracht.
  • De tarieven voor medische keuring staan vast voor het komende jaar en zijn niet afhankelijk van de ‘werkelijke kosten’, zoals gesuggereerd onder 1.33.6. De verwijzing is niet van toepassing.

Mag ik de wethouder vragen hierop te reageren?

Op de genoemde vragen volgde een positieve reactie van wethouder Vleij.

Met uitzondering van een enkel hamerstuk werden overige agendapunten verplaatst naar de volgende vergadering.