15 december 2023

Raadsupdate week #49

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die zijn behandeld en besloten in één van de Commissies of de Gemeenteraad. Soms bieden we extra toelichting op de motivatie van het CDA op een te nemen of genomen besluit. Dat gaat dan via een link naar een aparte pagina op internet.

Highlights Besluitvormende Raadsvergadering 13 december 2023

Voor de stukken, moties en amendementen wordt verwezen naar de agenda van de Raad op de site van de Gemeente:

Nummers hieronder verwijzen naar de agenda. Aanspreekpersonen binnen de fractie hieronder telkens tussen haken achter het onderwerp. Als u vragen heeft kunt u uiteraard bij hen terecht.

3. Vragenhalfuur

Het gebruikelijke vragenhalfuur werd door CDA benut voor het stellen van een tweetal vragen:

Mensen die zich soeverein verklaren? (Bastienne Prins)

Vraag: In Nederland zouden minstens tienduizend mensen zijn die zichzelf soeverein verklaard hebben. Dat zijn mensen die het gezag van de staat niet erkennen en geen belasting en boetes betalen.  Hierdoor kunnen ze in grote problemen komen.  Ze krijgen deurwaarders op de stoep en de kans is aanwezig dat ze uit huis worden gezet. Deze mensen zijn dus zeer kwetsbaar en we kunnen spreken van een maatschappelijk probleem. Vangt het college geluiden op dat er in Waddinxveen ook mensen zijn die niet meer mee willen doen en zich soeverein verklaren?

Antwoord: Namens het college bevestigde de Burgemeester dat deze zaken zich op zeer kleine schaal ook in Waddinxveen voordoen en dat men tracht met deze personen in contact te komen. Het wordt nog niet als een probleem ervaren, maar er is zeker aandacht voor.

Hoe groot is het verschil tussen prognoses en realisatie van leerlingenaantallen? (Peter Besuijen)

Vraag: Tijdens de Algemene Beschouwingen werden we door D66 verrast met een verschil in de leerlingenprognoses dat neerkwam op een overschot van 181 leerlingen ofwel 6 overvolle klassen. Dat is een zorgwekkend signaal en ook wij hebben nog eens naar de cijfers gekeken.

Graag horen wij van de wethouder of zij een toelichting kan geven op de manier waarop wij de cijfers moeten lezen: de telcijfers van 1 oktober jongstleden (2883 basisschoolleerlingen voor 2024) vergelijken wij met de prognoses afgegeven door Pronexus in juni 2022, te weten 2864. Geen verschil ter grootte van een kleine school, maar een kleine klas van 19 leerlingen.

Antwoord: Wethouder Leferink bevestigt dat het verschil voor Waddinxveen slechts 19 leerlingen is. Zij geeft ook aan dat de wijze waarop cijfers nu worden gepresenteerd kan leiden tot verwarring. Aanpassingen in de rapportage volgen om misverstanden in de toekomst te voorkomen.

6.2 Memo motie extra sociale huurwoningen (Frans Schwiebbe)

In een memo heeft wethouder Kerssies een samenvatting gepresenteerd van het onderzoek om meer sociale huurwoningen mogelijk te maken. De financiële instrumenten die via de raad ter beschikking werden gesteld (vereveningsfonds en een bestemmingsreserve van 3 mln.) zijn nog niet ingezet. In de notitie wordt geconcludeerd dat er geen/nauwelijks mogelijkheden zijn het tempo te verhogen.

Zowel in de commissie als in de raad spreekt Frans Schwiebbe zijn diepe teleurstelling uit over het ontbreken van mogelijkheden om de sociale woningvoorraad te verruimen. Hij meent dat er mogelijkheden zijn en dringt aan op actie. Na discussie zegt de wethouder toe in het eerste kwartaal met een plan te komen. Belangrijk aandachtspunt voor CDA: wordt vervolgd.

6.3 Visie op Mobiliteit (Frans Schwiebbe)

Waddinxveen groeit en de plannen rond Mobiliteit, Verkeer en Parkeren moeten worden geactualiseerd. Plannen worden opgesteld door het college en moeten worden gebaseerd op de Omgevingsvisie, zoals die is vastgesteld door de Raad. In deze fase wordt de Raad gevraagd om aanvullende inbreng op de visie.

De fracties hebben (onder regie van PCW) gewerkt aan een gezamenlijk document (in de vorm van een motie) die de aanvullende kaders bevat. Het gezamenlijk gedragen document werd uiteraard door de voltallige raad aangenomen. Voor CDA belangrijke thema’s als de ontsluiting van Triangel, fietsverkeer e.d. zijn opgenomen in de motie.

Voor de volledige tekst verwijzen we naar agendapunt 6.3. Op basis van het document zal het Programma Verkeer worden uitgewerkt en voorgelegd aan de gemeenteraad.

8. Locatieselectie Duurzame Opvang Vluchtelingen (Bastienne Prins)

De startnotitie over Duurzame Opvang Vluchtelingen uit juni 2023 schetst een stappenplan en stap 4 omvat het opstellen van het wegingskader voor de selectie van de mogelijke locaties. Het wegingskader kent eisen vanuit COA en eigen (lokale) criteria. In het voorstel van de gemeente wordt ondermeer rekening gehouden met de geschiktheid van een locatie voor meerdere doelgroepen, afstanden tot scholen, winkels, overige voorzieningen en openbaar vervoer. Na zorgvuldige en gedetailleerde analyse is CDA tot de conclusie gekomen dat het Raadsvoorstel aansluit bij onze visie.

Diverse andere partijen hechten minder waarde aan nabijheid van winkels en overige voorzieningen en stellen aanvullende eisen aan de gebruiksmogelijkheden na het vertrek van de vluchtelingen. Bovendien wordt de nabijheid (=afstand) van andere woningen als criterium toegevoegd. Er werd een amendement ingediend om het wegingskader aan te passen. CDA was het daarmee dus niet eens. Bastienne Prins pleit voor het volgen van het raadsvoorstel:

EEN VEILIG THUIS VOOR IEDEREEN

‘Een veilig thuis voor iedereen’ is het uitgangspunt van de gemeente Waddinxveen; voor vluchtelingen en ook voor andere groepen in de samenleving die moeilijk aan huisvesting kunnen komen. Zo begint de tweede alinea van de inleiding in voorliggende notitie.

Naast de rond de 33.000 die nu in Waddinxveen wonen, komen er door de groei nog zo’n 7000 bij en dan nu nog 150 asielzoekers en spoedzoekers op een opvanglocatie.

Voor die 150 mensen zoeken we een geschikte locatie die aan een aantal voorwaarden moet voldoen. In de startnotitie die in juni jl is goedgekeurd, worden al een paar criteria benoemd zoals:

• geschikt voor meerdere doelgroepen;
  • dichtbij voorzieningen;
  • beschikbaarheid van OV;
  • en binnen de bebouwde kom.

In de voorliggende notitie is een wegingskader opgenomen op basis van de criteria uit de startnotitie en dat kader doet daar recht aan. Het CDA is er tevreden mee.

Een aantal partijen is dat niet. De VVD komt vanavond met een amendement (of is gekomen) waarin ze twee criteria hebben laten vallen, te weten:

• Loop- fietsafstand tot winkels
  • Loop-fietsafstand tot voorzieningen (sport, groen etc.)

En er zijn 2 nieuwe aan toegevoegd:

• Toekomstbestendige locatie
  • Concentratie verblijfsobjecten rondom locatie

He CDA heeft enige moeite met deze twee nieuwe criteria in het amendement.

In de startnotitie staat dat de locatie voor duurzame opvang voor minimaal (dus niet maximaal!) 5 jaar is.  Na die 5 jaar wil de VVD en andere partijen deze locatie herontwikkelen. De afbouw kan alleen als er daadwerkelijke doorstroom naar goede alternatieven (of retour naar eigen land) plaats vindt. En daar hebben wij een hard hoofd in, want we lopen nu al achter in de opvang van statushouders in Waddinxveen. En de asielcrises is voorlopig nog niet opgelost.

Vervolgens het nieuw toegevoegde criterium: Concentratie verblijfsobjecten rondom locatie met normen voor afstand tot verblijfsobjecten. Ook wij vinden dat we rekening moeten houden met de omgeving, maar dat laat zich naar onze mening niet vangen in wat getallen (afstanden en aantallen woningen).

Wij vinden dit criterium daarom niet nodig. Met de top 5 van locaties die uit het wegingskader zal komen, gaan we naar de bewoners van de wijk waar de mogelijke locaties zich bevinden.

PvdA/GL heeft een amendement ingediend met de strekking dat de top vijf vastgesteld wordt door de raad. We wachten de reactie van de wethouder af.

Het doel van het gesprek met de wijkbewoners is om te horen wat nodig is om de vluchtelingen goed te laten integreren in de wijk, aldus de notitie.  Deze gesprekken dienen we open en transparant te voeren en we moeten luisteren met een opmerkzaam hart, opdat wij, de raad, uiteindelijk een weloverwogen keuze voor een locatie kunnen maken.

Vragen die in de notitie beschreven zijn en aan de orde komen met de inwoners zijn:

• Hoe kunnen we de nieuwe bewoners zich thuis laten voelen;
  • Hoe maken we ze snel wegwijs;
  • Kortom, hoe maken we hen onderdeel van de gemeenschap en wat is daarvoor nodig?

Het CDA vindt het jammer en tegenstijdig met de strekking van de notitie dat de twee criteria ‘niet ver van winkels en voorzieningen’ in het amendement van de VVD zijn weggelaten. Juist als we willen dat vluchtelingen integreren in de samenleving, moet de opvanglocatie ook niet te ver van winkels en voorzieningen liggen. Vandaar dat wij achter het afwegingskader van het college staan. Daarin zijn ze wel opgenomen.

Tot slot

We hebben van 1995 tot 2003 600 vluchtelingen zonder noemenswaardige problemen opgevangen. In 2015 hebben we Syrische vluchtelingen opgevangen. Nu vangen we (voor een gedeelte op luttele meters van dit Gemeentehuis) Oekraïense vluchtelingen op en dat gaat goed.

Wij hebben er alle vertrouwen in dat het in de nabije toekomst met de komst van de 100/150 asielzoekers en spoedzoekers ook goed gaat.

We leven in Advent, we verwachten de komst van het Kerstkind.  Voor Hem, een kwetsbaar kind, was geen plaats in de herberg. Hij werd gelegd in een kribbe in een stal. Laten we de vluchtelingen in Waddinxveen verwelkomen als in een gastvrije herberg.

Het amendement werd helaas toch aangenomen.

Binnen de raad wordt op basis van een amendement eveneens aangegeven dat de uitkomst van de weging, een top 5 van locaties, door de raad dient te worden vastgesteld. Na discussie wordt het amendement dat dit mogelijk maakt ook aangenomen. Het CDA sluit zich daar bij aan.

Ook het CDA heeft -met kritische stemverklaring- akkoord gegeven op geamendeerde raadsvoorstel.

9. 2e BURAP 2023 (Peter Besuijen)

De Burap is de periodieke rapportage van het college over de financiële ontwikkeling van de gemeente. Naar aanleiding van deze rapportage heeft WeWa een discussie gestart over het overhevelen van de resterende overheidssubsidies die de gemeente kreeg voor de opvang van vluchtelingen naar de Algemene Reserve. Dan zouden deze middelen ook bestemd worden voor andere binnen de gemeente nodige zaken.

CDA kan zich daarin niet vinden en is samen met PCW en PvdA/GL tot de conclusie gekomen dat het beter is de reserve voorlopig te behouden, maar de bestemming (in lijn met de door de raad goedgekeurde plannen voor de opvang van vluchtelingen e.d.) te verruimen.

Na uitvoerige discussie wordt besloten de bestemming aan te passen volgens het door PCW, CDA en PvdA/GL voorgestelde amendement.

11 t/m 18 Hamerstukken

In de vorm van hamerstukken (dan zijn de dossiers al besproken in de commissies en is de conclusie dat alle partijen akkoord zijn) worden de volgende besluiten genomen:

Voorstel

Fractielid

Tarieven 2024:

De tarieven voor een groot aantal diensten worden voor 2024 vastgesteld. Het betreft ondermeer afvalheffing, rioolheffing, etc. De definitieve tarieven voor de Onroerend Zaak Belasting worden in januari bepaald, wanneer de woningwaardes bekend zijn.

Peter Besuijen

Begroting 2023 Groenalliantie:

Een begrotingswijziging waarin een overschot wordt gepresenteerd.

Ondernemingsplan Promen 2024

Wijziging Gemeenschappelijke regeling BSGR