15 februari 2024

Raadsupdate week #7

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die zijn behandeld en besloten in één van de Commissies of de Gemeenteraad. Soms bieden we extra toelichting op de motivatie van het CDA op een te nemen of genomen besluit. Dat gaat dan via een link naar een aparte pagina op internet.

Highlights Besluitvormende Raadsvergadering 14 februari 2024

Voor de stukken, moties en amendementen wordt verwezen naar de agenda van de Raad op de site van de Gemeente:

Nummers hieronder verwijzen naar de agenda. Aanspreekpersonen binnen de fractie staan hieronder telkens tussen haken achter het onderwerp. Als u vragen heeft, kunt u uiteraard bij hen terecht.

__________________________________________________________________________________

3. Vragenhalfuur raadsleden

Onroerende Zaakbelasting (Peter Besuijen)

Na recente aanpassing van de regelgeving wordt het voor No Cure No Pay bureaus minder interessant om inwoners ‘gratis’ te ondersteunen bij vragen en bezwaarschriften over de Onroerend Zaakbelasting en de getaxeerde woningwaarde. De vergoeding vanuit de gemeenten aan deze bureaus is sterk verlaagd. Naar aanleiding van onze vraag bevestigt het college dit jaar meer aandacht te gaan besteden aan goede voorlichting van de inwoners, ondermeer door gebruik te maken van promotiemateriaal van de VNG.

Schuldhulp (Bastienne Prins)

Wij willen graag weten of de gemeente bij de ondersteuning van inwoners die schuldhulp nodig hebben gebruik maakt van de door VNG ontwikkelde Routekaart Financiële Zorgen. Dat wordt bevestigd en de wethouder geeft ook aan in 2023 55 personen schuldhulp kregen. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van de Vroegsignalering, een systeem waarbij de gemeente al in een vroeg stadium signalen doorkrijgt van betaalproblemen van inwoners.

6. Ingekomen stukken (Frans Schwiebbe)

Jaarlijks maakt de gemeente afspraken met woningcorporatie Woonpartners over de te verwachten resultaten voor het komende jaar: de zogeheten prestatieafspraken. CDA volgt deze afspraken op de voet, vooral om te zien of de ontwikkeling van de voorraad sociale huurwoningen volgens plan verloopt.

Frans Schwiebbe biedt twee moties aan die beiden worden aangenomen:

• Ter bevordering van de doorstroom wordt voor de duur van een jaar een proef genomen om ouderen, die zonder kinderen een grote woning bezet houden, te simuleren om te verhuizen naar een kleinere woning. De drempel om door te stromen wordt verlaagd door de netto-huur voor de nieuwe woning (die vaak hoger ligt) gelijk te houden aan de oude woning.
  • CDA wil het nemen van de wettelijk verplichte maatregelen gericht op verduurzaming van huurwoningen versnellen. Het college wordt gevraagd om met Woonpartners hierover in gesprek te gaan. Het college is daartoe bereid, maar geeft aan dat de afspraken voor 2024 vast staan en dat dit voorstel wordt meegenomen voor 2025.

8. Adviesrecht gemeenteraad over Omgevingswet (Frans Schwiebbe)

De Omgevingswet is erop gericht vergunningsprocedures te vereenvoudigen, Dat gaat samen met het verruimen van het mandaat van het College om zelfstandig besluiten te nemen voor zaken in de openbare ruimte. CDA wil het college het vertrouwen geven, maar de overige partijen zien in meerderheid aanleiding om een aantal beperkende maatregelen te nemen. Het eindresultaat is dat het mandaat een paar beperkingen krijgt, maar dat einde 2024 zal worden geëvalueerd.

9. Visie sociaal domein (Bastienne Prins)

Het beleidskader sociaal domein moet worden geactualiseerd en hiervoor presenteerde het college een zeer uitvoerig document. Daarin wordt ingegaan op zaken als Jeugdwet, Participatiewet, Woonzorg, etc. Bij de uitvoering van het sociaal beleid zijn naast de gemeente diverse ondersteunende instanties betrokken. Het sociaal domein is daardoor zeer complex.

Vanuit de raad is gewezen op het belang van participatie over deze visie sociaal domein door inwoners. Dat is vorm gegeven door de PAR (Participatie Advies Raad) te vragen om advies. De gegeven adviezen zijn grotendeels overgenomen in de visie.

De raad heeft een aantal aanvullende moties en amendementen opgenomen.

• Recht op zorg en ondersteuning: gericht op een betere beschrijving van de rechten van de zorgbehoevende cliënt.
  • Beschikkingen afgeven voor passende periode: door bij afgifte van de beschikking goed te kijken naar de duur van de beschikking willen we de administratieve last voor de cliënt terugbrengen.
  • Verbeteren communicatie cliëntondersteuning: de mogelijkheden van de gratis onafhankelijke cliëntenondersteuner willen we vaker en beter onder aandacht gebracht hebben.
  • Vergaande aanpassingen persoonlijke levenssfeer: verwijderen van tekst met voorbeeld voor inzet van de cliënt/inwoners of familieleden om zelf zaken op te lossen zonder steun.
  • Verbeteren beloning mantelzorgen.

Het Visie Document werd met instemming van alle partijen in aangepast vorm aangenomen.

10. en 11. Subsidies (Bastienne Prins)

Dit betreft de verhoging van een aantal toegekende subsidies. Naar aanleiding daarvan wordt een motie aangenomen waarin het college wordt gevraagd de methodiek met subsidieplafonds te evalueren en zo mogelijk te komen met een verbeterd alternatief.

De aanvullende subsidies worden ondermeer ingezet voor een proef met een inloophuis (Gro-Up) voor jongeren in het pand Wereldwijs. CDA steunt dit van harte, maar vraagt om bij de evaluatie veel aandacht te besteden aan de locatie. Wereldwijd (Mauritslaan) ligt toch wat ver buiten het centrum.

12. Bestemmingsplan Peter Zuidlaan (Frans Schwiebbe)

Het initiatief van Woonpartners en een groep particuliere initiatiefnemers (CPO) voor het bouwen van een aantal appartementen, grondgebonden koopwoningen en een maatschappelijke voorziening wordt goedgekeurd. Extra aandacht werd gevraagd voor de afwikkeling van het extra verkeer via de Chopinlaan.

13. Ontwerp Programma zon op dak (Frans Schwiebbe)

In de regionale Energiestrategie (RES) voor Midden-Holland hebben gemeenten en waterschappen afspraken gemaakt om te komen tot een regionaal aanbod aan hernieuwbare elektriciteit. Voor ongeveer één derde wordt geprobeerd dat te realiseren via Zon op Veld. In het voorliggende voorstel worden per gemeente de kansrijke gebieden gepresenteerd. Daarbij wordt vooral gemikt op zoekgebieden langs bestaande infrastructuur. Voor Waddinxveen zijn dat in dit voorstel:

• Knooppunt A12/A20/N457
  • Tweede Bloksweg

Zowel tijdens de behandeling van dit onderwerp in de Commissie R&I als tijdens de raadsvergadering wordt uitvoerig gesproken over de mogelijkheden om het zoekgebied te verruimen. Akkerbouwer Spruijt van het Noordeinde ziet mogelijkheden voor de aanleg van een zonneveld op zijn akkers en heeft daarvoor plannen ontwikkeld. Het huidige programma biedt geen ruimte voor een dergelijke uitbreiding, maar als blijkt dat de twee geselecteerde gebieden afvallen (door gebrek aan belangstelling van ontwikkelaars/investeerders) ontslaat ruimte voor heroverweging.

De Raad gaat akkoord met het voorgestelde programma.

Hamerstukken

De vergadering wordt afgesloten met een aantal hamerstukken:

• Aanpassing plannen voor Souburgh.
  • Normenkader 2023-2024: het overzicht van zaken dat de accountant betrekt bij het controleren van de jaarrekening van de gemeente.
  • Beleidskader Lokaal Eigendom: beschrijft de mogelijkheden voor inwoners om te participeren in lokale energieprojecten.