09 september 2023

CDA KADERNOTA

CDA Wassenaar: aan de slag met de Kadernota voor concrete resultaten!

Dinsdag 27 juni. Raadsvergadering over de Kadernota.

Namens het CDA Wassenaar spreekt Saskia Ettema-Walkate, fractievoorzitter, in de 1e termijn:

“Voorzitter, het is een heuglijk moment: wij spreken vandaag over de Kadernota!

Na intensieve coalitieonderhandelingen met als resultaat een coalitieakkoord op 11 maart, is nu het moment om te spreken over de maatschappelijke opgaven die voor onze inwoners zo belangrijk zijn.

Het CDA heeft zich sterk gemaakt voor betaalbare woningen, voor het sociaal domein, jongeren- en ouderenparticipatie, het behoud van ons theater en een dorpsmuseum in de Warenar, groen, duurzaamheid en verkeer en veiligheid.

Er wordt met deze Kadernota ruim 2 miljoen Euro aan nieuw beleid uitgegeven. Dat komt ten goede aan de inwoners, aan voorzieningen in ons dorp en aan diepte investeringen die al langer op zich lieten wachten en waarvan de CDA fractie verheugd is dat die nu tot resultaat gaan leiden.

Resultaten, dat is wat onze inwoners willen zien. Daar staat het CDA voor én daar gaat het CDA voor.

Wij vinden het belangrijk niet langer te wachten, want met wachten wordt alles alleen maar duurder. Sommige projecten hebben al te lang moeten wachten. Aan de slag dus!

Wij zien wij dat het College als uitgangspunt heeft dat er op een deugdelijke en zorgvuldige wijze wordt omgegaan met onze financiën. Geen geld oppotten, maar actief investeringen doen in voorzieningen voor de Wassenaarders. Dat is wat het CDA wil: op een verantwoordelijke manier ons huishoudboekje beheren.

Dat is in lijn met de waarden van het CDA voor rentmeesterschap: het realiseren van maatschappelijke voorzieningen door verantwoordelijk beheer van onze financiën. Zo bieden wij onze kinderen en de generaties na ons een Wassenaar dat leefbaar is.

Over ons huishoudboekje wil ik nog zeggen dat wij op 15 juni een uitgebreide technische toelichting kregen op de Kadernota. Een externe deskundige, die 30 jaar lang in financieel overheidsland werkzaam is, schetste de Wassenaarse situatie. Hij vergeleek onze financiële situatie met vergelijkbare gemeenten. Op alle fronten werd duidelijk dat Wassenaar er zeer positief voorstaat en dat onze financiën solide en sterk zijn. Ook bleek dat er weinig gemeenten zijn die er zo sterk voor staan als wij. Het is niet nodig om onze inwoners te belasten. Met deze Kadernota wordt duidelijk dat het College dat niet zal doen.

En dat is de conclusie die het CDA hier trekt:

Deze Kadernota toont dat alle plannen uit het Coalitieakkoord haalbaar zijn en uitgevoerd kunnen worden zonder verhoging van kosten voor de inwoner. Deze Kadernota straalt daadkracht uit. Het College kan wat ons betreft nu aan de slag.”

Kijk voor meer informatie over het CDA op: Wassenaar (cda.nl) Mail naar: [email protected]

TEKST KADERNOTA

Voorzitter,

Het is een heuglijk moment: wij mogen vandaag debatteren over de Kadernota.

Na intensieve coalitieonderhandelingen met als resultaat een coalitie akkoord dat op 11 maart is gepresenteerd en waarbij een College aan de slag ging, is nu het moment om met elkaar te spreken over de maatschappelijke opgaven die voor onze inwoners zo belangrijk zijn.

Voorzitter, voordat ik verder ga deel ik graag de complimenten uit aan de ambtelijke organisatie en het College voor het werk dat geleverd is. In korte tijd is er hard gewerkt om tot dit resultaat te komen. Hulde!

Het CDA heeft zich sterk gemaakt voor maatschappelijke investeringen tijdens de coalitie onderhandelingen. Dat zijn de opgaven op het gebied van woningbouw, het sociaal domein, onze jeugd, cultuur, groen en duurzaamheid, verkeer en verkeersveiligheid.

Resultaten, dat is wat onze inwoners willen zien. Resultaten is waar het CDA voor gaat én voor staat. Over drie jaar willen wij de inwoners laten zien dat wij met z’n allen bezig zijn geweest voor ons dorp en dat er concrete resultaten zijn.

Daarnaast vinden wij het van belang dat wij niet langer wachten, want met wachten wordt alles alleen maar duurder. Sommige projecten hebben al te lang moeten wachten. Aan de slag dus!

Tegelijk zien wij dat het College als uitgangspunt heeft dat er op een deugdelijke en zorgvuldige wijze wordt omgegaan met onze financiën. Geen geld oppotten, maar actief investeringen doen in voorzieningen voor de Wassenaarders. Dat is wat het CDA heeft gewild toen zij aan de onderhandelingstafel zat: dat wij op een verantwoordelijke manier ons huishoudboekje beheren.

Dat is in lijn met de waarden van het CDA om rentmeesterschap uit te oefenen. Met het realiseren van maatschappelijke voorzieningen en tegelijkertijd beheren van onze financiën op een verantwoordelijke manier bieden wij onze kinderen en de generaties na ons een Wassenaar dat leefbaar is.

Over ons huishoudboekje wil ik nog zeggen dat wij op donderdag 15 juni als raadsleden een uitgebreide technische toelichting kregen op de Kadernota. Een externe deskundige, die al 30 jaar lang in financieel overheidsland werkzaam is, schetste de Wassenaarse financiële situatie. Hij vergeleek onze financiële situatie met vergelijkbare gemeenten. Op alle fronten werd duidelijk dat Wassenaar er zeer positief voorstaat en dat onze financiën solide en sterk zijn. Ook bleek dat er weinig gemeenten zijn die er zo sterk voor staan als wij. Het is niet nodig om onze inwoners te belasten. En met deze Kadernota wordt duidelijk dat het College dat ook niet zal doen.

En dat is ook de conclusie die onze fractie hier vanavond trekt:

Deze Kadernota laat zien dat alle plannen uit het Coalitie akkoord en ook projecten die al beleid waren, haalbaar zijn en uitgevoerd kunnen worden. En dat zonder verhoging van kosten voor de inwoner. Deze Kadernota straalt daadkracht uit. Het College kan wat ons betreft nu aan de slag.

Graag ga ik hieronder in op de onderdelen die wij belangrijk vinden.

1. Wonen

Woningbouw is nodig om al die leerkrachten, verplegend personeel, politie- en brandweermensen en al die mensen die van belang zijn om ons dorp leefbaar te houden, te kunnen huisvesten. Om onze samenleving vitaal te houden.

Het CDA is daarom verheugd dat in deze Kadernota “wonen” hoog op de prioriteitenlijst staat.

Zo zal op korte termijn gestart worden met het uitplaatsen van de gemeentewerf, zodat gesaneerd kan worden. Vervolgens zullen daar plannen voor woningbouw uitgewerkt worden. Voor jong en oud en voor gezinnen. Met ook 30% sociale woningbouw.

Verder heeft het CDA de afgelopen week laten weten dat wij het zoeken naar een locatie voor een te bouwen schoolgebouw aan de Burmanlaan, steunen. Daar kunnen de Jozef en de Baptistschool samengaan. Als op deze locatie één nieuwe school kan worden gebouwd, komen de bestaande schoollokaties vrij voor woningbouw.

Dat is voor ons heel belangrijk. In het coalitieakkoord is afgesproken dat daar sociale woningbouw, middenhuur en middenkoop komt. Precies voor de doelgroepen die ik hier eerder noemde.

Daarnaast zal met een fusie van de scholen een kwaliteitsimpuls worden geven aan het onderwijs en aan de buurt. Als een Integraal Kind Centrum tegelijkertijd gerealiseerd wordt, wordt voorzien in een behoefte van ouders met kinderen aan extra kinderopvang.

Als vervolgens het Gezondheidscentrum op de plek van de Jozefkerk wordt gerealiseerd, wordt in één klap de behoefte van maatschappelijke voorzieningen voor zorg, onderwijs en opvang als ook voor betaalbare woningen waargemaakt. Concrete resultaten die nodig zijn.

Uitdrukkelijk wil ik hier noemen dat tijdige en actieve betrokkenheid van onze buurtbewoners bij al deze projecten een voorwaarde is. Participatie zorgt voor een breder draagvlak en begrip. Liever een beetje meer, dan te weinig.

1. Een aantrekkelijke dorpskern

CDA is verheugd om te zien dat de wethouder vol aan de slag is gegaan met het revitaliseren van onze dorpskern. In korte tijd en in breed overleg met alle belanghebbenden is de uitvoering van het oorspronkelijke plan opgepakt.

De vertraging van het project heeft helaas wel extra kosten met zich meegebracht. Het CDA ziet gelukkig dat met externe financiering de totale kosten lager zullen uitvallen.

1. Cultuur

Het CDA is blij dat in de Warenar het theater behouden wordt en tegelijk een haalbaarheidsstudie wordt gedaan om een dorpsmuseum te huisvesten, ons eigen Wassenaarse museum. De combinatie met een sociale en maatschappelijke functie is een logische op deze centrale plek.

1. Sociaal Domein

Het CDA is ook verheugd te zien dat de maatschappelijke opgaven in het Sociaal Domein daadwerkelijk aangepakt worden.

Dat er nu snelle stappen gezet worden om het Sociaal Team van de grond te krijgen. Dat er alles aan wordt gedaan om inwoners preventief te helpen. Dat dit loket makkelijk toegankelijk is. En dat je er snel en vriendelijk wordt geholpen. Dat ieder op een effectieve manier wordt doorverwezen.

In Wassenaar lopen wij voorop met onze preventieve aanpak, zoals met ons Sociaal Team. Wij willen dat er door preventieve effectieve hulp instroom op duurdere en zwaardere trajecten wordt beperkt. Het doel is zowel een gezonde, sterke samenleving te hebben en tegelijk de zorgkosten te verminderen.

Met de ontvlechting van de organisatie voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo), het laatste deel van de ambtelijke ontvlechting, komt de Wmo hulp en service dichterbij huis.

Afgelopen week bezochten wij het nieuwe Jeugdhonk aan de Dr. Mansveltkade. Het College heeft ingezien dat er behoefte is aan een vaste plek voor onze Wassenaarse jeugd. Met hulp van ouders, de jeugd zelf en het Jongerenwerk is er in recordtijd een concrete plek gerealiseerd. Het CDA wordt blij van dit snelle traject waardoor voor onze jongeren Wassenaar leefbaarder wordt.

Wel hebben wij nog een vraag:

In het Coalitieakkoord is afgesproken dat er een vorm van jeugdparticipatie wordt ingericht.

Zoals een Jongerenraad of een andere langdurige vorm van participatie. Hoe gaat de portefeuillehouder dit vorm geven?

Heel belangrijk vindt mijn partij de ouderenparticipatie, zoals die is voorzien in de Kadernota. Zij kunnen duidelijk maken waar de daadwerkelijke behoeften liggen.

Op korte termijn de Inclusieagenda gaan uitvoeren is voor ons ook een belangrijk punt. Het duurt ons al te lang. Wij zien uit naar het realiseren van concrete aanbevelingen.

1. Verkeer en veiligheid, groen en duurzaam

Veiligheid op de weg is voor ons een uitgangspunt dat wij nu terugzien in de ambities van de Kadernota. Wij steunen de opgaven die er voor ons liggen. Wederom een kans om onze inwoners te tonen dat resultaten er toe doen.

Ons dorp is een groene oase in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Dat wil het CDA behouden. In de Kadernota zien wij terug dat het College dit serieus neemt en hiermee verder aan de slag gaat. Ook voor wat betreft de beheerstaken.

Ten aanzien van de noodzakelijke duurzaamheidsopgaven, wordt er gestaag verder gewerkt, op naar resultaten en vooruitgang.

Zoals ik al zei: onze fractie ziet in deze Kadernota resultaten.

Voorzitter, ik sluit af met het volgende: Laten we de komende jaren samen met elkaar aan de slag gaan voor onze inwoners!