09 september 2023

Start Sociaal Team

CDA Wassenaar - Start Sociaal Team : bereikbare zorg voor alle inwoners van Wassenaar!

Uitgerust teruggekomen van het zomerreces woonde het CDA de opening bij van het Sociaal Team op 1 september.

Een feestelijke mijlpaal vindt het CDA. Vanaf 1 september is er één loket voor alle zorgvragen. Alle inwoners kunnen hier terecht. Er is één telefoonnummer waar alle vragen gesteld kunnen worden. Daarnaast is er een balie in het Van Heeckerenhuis waar u gewoon naar binnen kan om uw vraag te stellen. Deze ene toegang tot zorg en hulp is een voorziening waar het CDA zich sterk voor heeft gemaakt het afgelopen jaar.

Zorg die laagdrempelig is en als uitgangspunt heeft dat “de mens centraal staat” is mede door het CDA ingebracht in het Coalitieakkoord. Daarbij willen wij dat zoveel mogelijk preventieve zorg wordt geleverd zodat erger wordt voorkomen. Tegelijk levert dit kostenbesparingen op.

Goede bereikbaarheid van het Sociaal Team is hierbij essentieel. Daarnaast vindt het CDA het van belang om onze inwoners steeds te blijven informeren dat dit loket bestaat en dat je er ook aan de balie terecht kan. Heldere informatie op de website die steeds actueel is, ziet het CDA ook als een aandachtspunt voor de komende jaren.

Met dit ene loket hopen wij dat onze inwoners niet meer van het kastje naar de muur worden gestuurd. Of dat zij onnodig veel formulieren moeten invullen. Daarom is het CDA blij met de convenanten die op 1 september zijn gesloten. Daardoor zullen vragen snel en effectief kunnen worden doorgeleid naar de deskundigen. Sommige vragen kunnen al met één telefoontje worden afgedaan. Andere vragen behoeven overleg en meerdere deskundigen. De “triage” die nu ingericht is, zal de zorg toegankelijker maken verwachten wij.

Voor welke vragen kunt u terecht? Vragen over opvoeding en zorg voor kinderen, geldzaken, huishoudelijke ondersteuning en welke steun er is voor mantelzorgers, vragen over psychische hulp en ook hoe ouderen mee kunnen blijven doen aan onze samenleving met informatie over activiteiten en zingeving. Het CDA is verheugd dat het Sociaal Team van start is gegaan en concreet vorm heeft gekregen, letterlijk!

Hiermee is tegelijkertijd uitvoering gegeven aan plannen uit het Coalitie Akkoord van het CDA, VVD, D66, PvdA en DLW. Plannen die ten goede komen onze inwoners. Concrete resultaten tellen voor ons. Het CDA werkt aan lokale voorzieningen voor onze eigen Wassenaarders.

Saskia Ettema-Walkate, Sabrina Everard, René Beerepoot (Wassenaar (cda.nl) , [email protected])