De krachtige dorpen van gemeente Zuidplas

Moerkapelle, waar mensen voor elkaar zorgen, het groene Zevenhuizen waar inwoners met regelmaat de handen ineen slaan om een feest te organiseren, Nieuwerkerk waar de beste eigenschappen van een dorp en een stad gecombineerd worden, Moordrecht waar iedereen welkom is én zich welkom voelt. En natuurlijk ook de buurtschappen Ver Hitland met haar oorspronkelijke en nieuwe inwoners die verbonden zijn met rivier en agrarisch buitengebied. En tot slot Oud Verlaat als pleisterplaats voor fietsers, roeiers en wandelaars. Het zijn krachtige dorpen met unieke eigenschappen die het CDA wil behouden. Wij zijn trots op dát Zuidplas. Het groene, dorpse hart tussen de grote steden, dat willen we behouden! Daar zetten wij ons als CDA Zuidplas dagelijks voor in.

Nieuwerkerk aan den IJssel
Nieuwerkerk is een prachtige plek waar de beste eigenschappen van een dorp en stad gecombineerd worden. Met Hitland, het Groene Hart Park en speelplekken in de wijken zijn er veel mogelijkheden tot recreëren en ontspanning. De sportverenigingen en culturele instellingen zijn plekken die bijdragen aan gezondheid, verbondenheid en ontwikkeling van inwoners. Korte lijntjes tussen gemeente en de vrijwilligers, verenigingen, besturen en directies helpen om snel op zorgen in te kunnen spelen. Waar mogelijk wordt het ondernemerschap bij instellingen gestimuleerd.

Moordrecht
Groen, dorps, klein, warm en gezellig zijn termen die bij Moordrecht passen. Want ondanks het toenemende aantal inwoners is en blijft Moordrecht een dorp, zo voelt het en zo wordt het gekoesterd. Een dorp waar men elkaar nog groet bij het passeren op de brug over de Ringvaart.

Maar ook nieuwe Moordrechtenaren worden snel opgenomen als eigen en ontwikkelen in rap tempo een liefde voor hun nieuwe dorpse omgeving. Veel inwoners wandelen, fietsen, steppen of skelteren dagelijks een “Rondje Moordt” genietend van het uitzicht, de rust en de ruimte. Daarin zit de kracht voor Moordrecht.

Zevenhuizen
Ondanks de groei heeft Zevenhuizen haar fijne dorpse en gemoedelijke karakter behouden. Dit moet wij bewaken en koesteren, ook bij toekomstige ontwikkelingen zodat Zevenhuizen haar identiteit behoudt. Dankzij de groei blijft de middenstand bestaansrecht houden en heeft Zevenhuizen nog steeds een gezellig dorpsstraat. Traditionele evenementen als het oogstfeest passen bij dit karakter. Net als de prachtige molens waar je als het meezit langs kan schaatsen, en anders is een boottochtje een optie. Het rijke verenigingsleven is belangrijk in Zevenhuizen, deze faciliteiten moeten meegroeien met het inwonersaantal.

Moerkapelle
Moerkapelle is een hechte en levendige gemeenschap waar inwoners oog voor elkaar hebben. De afgelopen 8 jaar is het dorp met 30% gegroeid, maar het dorpse karakter is behouden en moet gekoesterd worden. De kerken spelen een belangrijke rol als het gaat om verbinding en verdieping. Naast sportverenigingen heeft Moerkapelle dankzij dorpshuis Op Moer een geweldige plek waar sport, ontspanning en gezelligheid gevonden kan worden.