Voor sectoren met seizoensarbeid (landbouw, horeca en recreatie) komt er geld om personeel goed te scholen. De regeringspartijen willen er de komende vijf jaar 12 miljoen euro per jaar voor uittrekken. Dit voorstel werd ingediend door CDA-woordvoerder Pieter Heerma in de vorm van een motie, tijdens een debat over de wet Arbeidsmarkt in Balans. De motie werd mede ondertekend door VVD, D66 en CU en kan dus rekenen op een meerderheid.

Met het geld reageren de coalitiepartijen op de geplande wet die de arbeidsmarkt moet verbeteren, en die waarschijnlijk gevolgen zal hebben voor tijdelijke arbeidsovereenkomsten. In sectoren waarin door seizoenen en weersomstandigheden de vraag naar werk onregelmatig over het jaar verdeeld is, wordt vaker met tijdelijke arbeidsovereenkomsten wordt gewerkt. De nieuwe wet Arbeidsmarkt in Balans zal in die sectoren waarschijnlijk gevolgen hebben voor de inzet van arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd. ‘Als we geld vrijmaken voor extra mogelijkheden om personeel goed te scholen, kan dit leiden tot meer duurzame arbeidsovereenkomsten’, aldus Heerma.

Eerder was al bekend geworden dat de vier regeringspartijen ook 48 miljoen euro jaarlijks willen voor het midden- en kleinbedrijf voor het opleiden van werknemers. Die kunnen dat bijvoorbeeld gebruiken voor het opzetten van bedrijfsscholen.