30 maart 2010

Partijbestuur stelt advieslijst CDA vast

Het CDA-partijbestuur heeft gisteravond de advieslijst voor de Tweede Kamerverkiezingen vastgesteld.

Partijvoorzitter Peter van Heeswijk: “Het CDA gaat met herkenbare kandidaten de verkiezingen in. Er staat een team achter Jan Peter Balkenende, met vertrouwde gezichten en de nieuwe generatie CDA-ers, afkomstig uit alle regio’s in het land. Ook is gekeken naar de verhouding man-vrouw op de lijst. Het geeft veel vertrouwen voor 9 juni en de periode erna.“  In vergelijk met de vorige kandidatenlijst uit 2006 staan bij de eerste tien 6 andere namen.

De top 15 ziet er als volgt uit:

1)     Jan Peter Balkenende (1956), premier, kandidaat-lijsttrekker

2)     Ank Bijleveld (1962), Staatssecretaris van Binnenlandse zaken, Overijssel

3)     Maxime Verhagen (1956), Minister van Buitenlandse zaken, Zuid-Holland

4)     Marja van Bijsterveldt (1961), Staatssecretaris Onderwijs, Zuid-Holland

5)     Ab Klink (1958), Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Zuid-Holland

6)     Jan Kees de Jager (1969), Minister van Financiën, Zuid-Holland

7)     Joop Atsma (1956), Tweede Kamerlid, Friesland

8)     Elly Blanksma (1959), Tweede Kamerlid, Noord-Brabant

9)     Gerda Verburg (1957), Minister van Landbouw, Utrecht

10)  Sybrand van Haersma Buma (1965), Tweede Kamerlid, Zuid-Holland

11)  Mirjam Sterk (1973),Tweede Kamerlid, Utrecht

12)  Ger Koopmans (1962), Tweede Kamerlid, Limburg

13)  Henk Jan Ormel (1955), Tweede Kamerlid, Gelderland

14)  Jack de Vries (1968), Staatssecretaris van Defensie, Zuid-Holland

15)  Eddy van Hijum (1972), Tweede Kamerlid, Overijssel

Hoogste nieuwkomer
Hoogste nieuwkomer op de advieslijst is op nummer 20 de Utrechtse Hanke Bruins Slot (1977). Zij is werkzaam bij het ministerie van Defensie, diende in Uruzgan en was hockeykeepster in de top van Kampong. Binnen het CDA was ze zeer actief bij de Dertigers, een beweging van CDA-ers tussen de 30-40 jaar. “Hanke overtuigde ons naast haar indrukwekkende CV door een ijzersterk politiek gevoel, een authentiek optreden en een helder Christendemocratisch verhaal”, aldus Peter van Heeswijk.

Sollicitatie
Voor een plek op de kandidatenlijst hebben zelf 220 CDA-ers gesolliciteerd. Tevens zijn er enkele tientallen kandidaten door lokale en provinciale afdelingen voorgedragen. De adviescommissie onder leiding van Theo Bovens heeft na een uitgebreide briefselectie 96 kandidaten voor een gesprek uitgenodigd.

Verdere procedure
De komende weken kunnen lokale afdelingen op basis van de vastgestelde lijst aangeven welke volgorde zij graag zouden willen zien. Op 14 april moeten de reacties van de afdelingen bij het partijbureau binnen zijn. De stemming binnen de afdelingen bepaalt hoe de definitieve lijst eruit ziet. Die definitieve kandidatenlijst zal op 24 april door het Partijcongres worden bekrachtigd.

Download hier de volledige kandidatenlijst
Fotodownload Hanke Bruins Slot