Dinsdag 8 januari heeft CDA Kamerlid Joba van den Berg haar initiatiefnota ‘Zorg in de Regio’ aan Pauline Terwijn aangeboden. Zij is voorzitter van de Raad van Bestuur van het Maasziekenhuis Pantein in Boxmeer en bestuurslid van SAZ:  Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen.

In de initiatiefnota doet Van den Berg acht aanbevelingen die ertoe moeten leiden dat zorg in de regio bereikbaar blijft. Het CDA vindt dat het kabinet op een aantal punten meer regie moet nemen om een goede verdeling van het zorgaanbod over de regio’s te behouden of tot stand te laten komen. Het is belangrijk dat in alle regio’s een goed zorgnetwerk, met daarbinnen goede ziekenhuiszorg, gewaarborgd wordt, nu en op termijn.

Van den Berg: ‘goede zorg in de buurt is voor steeds meer mensen steeds minder vanzelfsprekend geworden. In verschillende regio’s zijn er veel negatieve berichten over het plotseling sluiten van spoedeisende hulpposten, intensive care of kraamafdelingen zonder dat een alternatief beschikbaar is. Dit proces moet worden gestopt en daarvoor doe ik acht aanbevelingen om dat voor elkaar te krijgen.’

Een van de aanbevelingen is het in kaart brengen van het zorgbehoefte en zorgaanbod per regio. Daarbij moet het kabinet de regio’s proactief ondersteunen. Zo kunnen tijdig de juiste maatregelen getroffen worden om goede zorg voor de inwoners te waarborgen, nu en op termijn. ‘Voor het CDA is het van groot belang dat streekziekenhuizen blijven voortbestaan want iedereen heeft recht op goede zorg dichtbij huis. De minister zal daarom beter in kaart moeten brengen wat de zorgbehoefte per regio is en hoe daaraan voldaan kan worden,’ aldus Van den Berg.