Artsen en verpleegkundigen zijn op dit moment heel veel tijd kwijt aan administratie, waarvan zij de helft als onzinnig beschouwen. Dat zorgt voor een hoge werkdruk bij zorgverleners en is niet goed voor het werkplezier. Dat moet anders, daarom komt CDA minister Hugo de Jonge (VWS), samen met zijn collega's, vandaag met het actieplan 'Ontregel de zorg'.

Het doel van het actieplan is: Minder handen aan het toetsenbord, meer handen aan het bed. Want niemand kiest voor de zorg uit liefde voor papier of voor Excel.

De Jonge: 'Er is geen sector waarin de regeldruk zo belemmerend werkt als in de zorg. Als iedereen die in de zorg werkt één uurtje minder 'papierwerk' hoeft te doen, kun je 15.000 fte per jaar aan meer zorg leveren. Met dezelfde mensen. Wij moeten naar maatwerk toe en per locatie bekijken: snappen wij deze regel en weten wij waarom deze regel er is? Helpt deze regel niet bij het leveren van betere zorg? Dan schrappen wij de regel!'

De administratieve lasten voor zorgverleners moeten vanaf nu elk jaar verminderen. Het gevoel van artsen en verpleegkundigen is daarbij leidend: zij moeten in hun dagelijks werk ervaren dat zij minder tijd kwijt zijn aan onzinnige klusjes.

Lees hier meer over het vandaag gepresenteerde actieplan