Kleine winkeliers mogen bij het verlengen van hun huurcontract niet worden gedwongen tot extra koopzondagen. Daar heeft CDA woordvoerder Mustafa Amhaouch voor gepleit tijdens een debat met staatssecretaris Mona Keijzer over de winkeltijdenwet. Amhaouch: “De CDA-fractie vindt het belangrijk dat bij winkelopenstelling er een goede balans wordt gevonden tussen vrijheid van ondernemen en borgen van belangen van de kleine mkb’ers.”

Staatssecretaris Keijzer wil niet tornen aan de contractvrijheid van huurders en verhuurders om afspraken te maken. Wel wil zij wettelijk gaan regelen dat mkb’ers niet worden gedwongen tot verplichte openingstijden waar ze niet zelf mee hebben ingestemd. Die situatie kan zich namelijk voordoen als een winkeliersvereniging of Vereniging van Eigenaren besluit tot extra koopzondagen. De CDA-fractie steunt de staatssecretaris bij haar plannen, maar vraagt zich wel af hoe het zit bij aflopende huurcontracten. Amhaouch: “Kleine winkeliers kunnen dan alsnog in de problemen komen, als zij een nieuw contract moeten tekenen en daarbij gedwongen worden om in te stemmen met ruimere winkeltijden.”

De staatssecretaris zegde toe bij de uitwerking nog eens goed te kijken naar wat je wel en niet kunt regelen.