25 juni 2007

Balkenende tevreden over EU-verdrag

Premier Balkenende is tevreden met het verdrag dat de EU-lidstaten afgelopen zaterdag hebben gesloten.

‘Dit is wat wij wilden en waar de mensen ook om hebben gevraagd’, aldus Jan Peter Balkenende. ‘Het is een ander verdrag, dat naar vorm en inhoud duidelijk afwijkt van de eerste tekst en dat niet langer de indruk werkt dat Europa een soort superstaat zal worden.’

Na 36 uur onderhandelen wisten de EU-leiders tot een nieuw verdrag te komen. Er komt een sterkere rol voor de nationale parlementen. Als er meerdere landen zijn die bezwaar hebben tegen plannen van de Europese Unie kunnen zij ‘stop’ zeggen. Nederland behoudt zelf het zeggenschap over publieke voorzieningen als gezondheidszorg en huisvestingsbeleid.

Tweede Kamerlid Henk Jan Ormel: 'Het is een knap resultaat, wat recht doet aan de wensen van Nederlandse burgers. Het verdrag is geen grondwet en er zal geen Europees Volkslied, vlag of Minister van Buitenlandse Zaken komen. Het verdrag laat voldoende kansen voor Nederland in Europa en het is mooi dat  de rol van nationale parlementen verstevigd is. Bij toetreding van nieuwe lidstaten gelden de Kopenhagen Criteria als uitgangspunt.'