13 februari 2023

Blij met spreiding kinderhartchirurgie

De minister heeft vandaag zijn voorgenomen besluit kenbaar gemaakt om kinderhartchirurgie te concentereren bij het Erasmus MC en UMC Groningen. Concentratie van deze zorg is nodig omdat de kwaliteit onder druk staat. De inzet van het CDA was om te voorkomen dat expertise uit de regio verdwijnt. Dat is gelukt.

Reactie Tweede Kamerlid Joba van den Berg:

"Ik ben blij dat de minister met de keuze voor Groningen en Rotterdam naar een goede spreiding van kinderhartchirurgie over heel Nederland heeft gekeken. Concentreren is voor het CDA niet hetzelfde als centraliseren. Daarom heb ik in 2022 bij motie gevraagd om regionale spreiding mee te nemen in de besluitvorming rondom de concentratie van zorg. Een integrale afweging voor alle hoogcomplexe laagvolume zorg is nodig voor de borging van kwaliteit en om te voorkomen dat de politiek in de toekomst een knoop moet doorhakken. Ik ben benieuwd hoe de minister de zorg die Leiden en Utrecht uitvoeren gaat borgen en hoe hij ervoor gaat zorgen dat acute zorg voor kindergeneeskunde toegankelijk blijft in heel Nederland.”