De gecombineerde opgave voor boeren is te complex en onduidelijk, dat blijkt uit een rondvraag onder boeren door Tweede Kamerlid Derk Boswijk. ‘’Veel boeren geven aan door de bomen het bos niet meer te zien en zijn bang om fouten te maken. Er moet wat veranderen om ervoor te zorgen dat de toegenomen regeldruk en bureaucratie wordt aangepakt.’’

Het kamerlid stelde een enquête openbaar waar boeren vragen konden beantwoorden over de gecombineerde opgave. Uit de enquête blijkt dat de helft van de boeren de gecombineerde opgave zelf heeft ingevuld en de rest hulp heeft gezocht vaak uit angst voor fouten of omdat het te ingewikkeld wordt gevonden. Ook waren boeren dit jaar meer tijd kwijt aan de gecombineerde opgave en heeft het meer boeren geld gekost omdat ze het hebben uitbesteed. Op de vraag of de respondent precies in beeld had welke wetten en regels er op het moment van invullen golden voor de gecombineerde opgave, antwoord 84,9%: nee.

Voorstellen
De resultaten van de enquête die door ruim 400 boeren werd ingevuld zullen worden aangeboden aan het ministerie van Landbouw, natuur en voedselkwaliteit. Daarnaast doet het Kamerlid een aantal voorstellen, waarin ook de suggesties van boeren zijn meegenomen, zoals het verbeteren van een goede hulplijn. Ook pleit Boswijk voor een deadline waarop regels voor het daaropvolgende jaar moeten zijn vastgesteld, doet hij voorstellen voor het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van het programma en oppert hij om 2023 als leerjaar te beschouwen, zonder kortingen en boetes tot gevolg.

Lees de resultaten en voorstellen hier