Het CDA is trots op de Nederlandse militairen. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan het brengen van vrede en veiligheid. Tijdens de begrotingsbehandeling heeft het CDA benadrukt dat het belangrijk is om het personeel bij Defensie te behouden. Afgelopen jaar hebben de burgers en militairen van Defensie met minder mensen een grote inzet gepleegd voor de inzet, het behoud en het herstel van de krijgsmacht. Het CDA heeft de minister en staatssecretaris van Defensie opgeroepen om deze inzet ook te waarderen.

Ook heeft het CDA andere voorstellen gedaan. Het CDA wil dat Nederland meer zijn eigen broek kan ophouden met het kopen en produceren van munitie. De staatssecretaris moet samen met  een kopgroep van landen in Europa daar werk van  maken. Nederland kan samen met deze landen munitie kopen, zodat Nederland niet langer achter in de rij staat en lang op levering moet wachten.  En als monopolisten buiten Europa de boel dreigen tegen te houden dan is het van belang om munitie te kunnen produceren.  “Defensie heeft een enorme inhaalslag op munitie te maken. Nederland kan onvoldoende zelf een vuist maken. Het is zaak dat de staatssecretaris samen met Europese landen werk maakt van de inkoop en de productie van munitie'' zegt Hanke Bruins Slot

Uit de debatten van afgelopen jaar blijkt dat Nederland niet voldoende munitie heeft. De staatssecretaris heeft ook aangegeven dat Defensie te weinig munitie op voorraad heeft.  De voorraden zijn steeds verder verlaagd. Ook heeft Defensie extra ingeteerd op de voorraden. Dan gaat het zowel om inzet als opleiding en training. Sinds 2017 eist de NAVO dat de lidstaten hun munitievoorraden op orde hebben. In de huidige plannen duurt de aankoop van munitie tot 2033.

Bruins Slot: “Voldoende munitie is nodig om militairen goed te kunnen opleiden en trainen. En met zulke geringe munitievoorraden dreigt het risico dat Nederland bij grootschalige inzet al snel tekorten krijgt en in de problemen komt. De staatssecretaris zet stappen om de munitievoorraad aan te vullen, maar Nederland staat bij de aankoop van munitie achter aan in de rij met alle risico’s van dien. Dat kunnen we ons niet veroorloven met alle internationale dreigingen. De urgentie is groot.”