15 december 2016

Buma: Geen behoefte aan meer beledigen en haatzaaien

“Dit wetsvoorstel is een historische fout. Nederlanders vragen niet om meer beledigen en haatzaaien, maar om minder.” Dat zei Sybrand Buma tijdens het debat over het wetsvoorstel in verband een verruiming van de vrijheid van meningsuiting

“De spanning in de samenleving loopt al op. Homohaat, antisemitisme, racisme: het wordt allemaal toegestaan. Maar er is niet behoefte aan meer beledigen en meer haatzaaien. Er is behoefte aan minder beledigen en minder haatzaaien.

Buma verwees naar de jaren ’30. “Groepsbelediging kwam in de jaren 30 in de wet om Joden te beschermen. Het was een tijd van een ongezonde dreiging En de wetgever begreep dat beledigen de eerste stap was naar onrust en mogelijk geweld. Nooit heeft iemand het in zijn hoofd gehaald dat artikel weer te schrappen. In 2004 is het zelfs nog door een unanieme Kamer, inclusief de VVD, uitgebreid. Ook belediging vanwege een handicap werd verboden.

Buma maakte duidelijk dat met dit wetsvoorstel straks bijvoorbeeld geestelijk en lichamelijk gehandicapten gewoon mogen worden beledigd. “Dat is straks vrijheid van meningsuiting” Hij pleitte er dan ook voor om de straf voor haatzaaien juist te verdubbelen.

In de bijlage kunt u de hele inbreng te lezen.

Zie ook het artikel op Nu.nl.