Gisteravond was Sybrand Buma in Amsterdam. Daar ging hij in debat met politici van andere partijen, als aftrap van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. Een van zijn stellingen waarmee hij de confrontatie zocht met andere partijen was dat men zich in Amsterdam wel druk maakt om het slavernijverleden van honderden jaren geleden, maar de ogen sluit voor de hedendaagse slavernij in de vorm van prostitutie.

Buma heeft zich al vaker uitgesproken over de ophef rondom het slavernijverleden. Hij is tegen het wegmoffelen van beladen namen uit het verleden. ‘Alsof je door beelden omver te werpen en namen uit te wissen een beter mens wordt’, zei hij onlangs nog in het AD. Wat hem stoort aan Amsterdam is de nieuwe moraal die er heerst. Goed en kwaad worden daar volgens hem afgemeten aan de vraag of je hard genoeg de slavernij en de overblijfselen daarvan bestrijdt. Als je nou de naam van de Coentunnel verandert, dan laat je in Amsterdam zien dat je dat hele slavernijverleden afzweert. Doe je dat niet, dan heb je vuile handen, aldus Buma.

In een interview met Trouw licht hij zijn standpunt nader toe. Hij verwijt de aanhangers van die nieuwe moraal dat ze hypocriet zijn, want in het Amsterdam van vandaag zitten iedere dag honderden vrouwen onvrijwillig in de prostitutie. “Dat is dus slavernij. De cijfers liegen er niet om: het percentage dat gedwongen achter die ramen staat bevindt zich ergens tussen de 50 en 80 procent – het is niet eenvoudig vast te stellen. Stel je voor dat een onderzoek zou uitwijzen dat tien procent van de werknemers in de Amsterdamse haven onvrijwillig werkt – als slaaf dus. Dan wordt toch morgen de directeur ontslagen, in het gevang gegooid en gaat die boel daar dicht?”

Het gaat volgens Buma om uitbuiting, de meeste van die vrouwen doen dat niet vrijwillig, maar onder dwang. “Nederland heeft allemaal meningen over zijn verleden. We doen alles om kinderarbeid in Bangladesh te voorkomen. Maar onderwijl is er onder onze eigen ogen iedere dag opnieuw uitbuiting.”

In het Regeerakkoord is  een pooierverbod opgenomen. Buma roept zijn coalitiegenoten op om dat zo ruim mogelijk te interpreteren. “Als iedereen die verdient aan de prostitutie van een ander dat niet mag, dan denk ik dat er niet veel van overblijft.”

Klik hier om het hele interview te lezen.