20 juni 2014

Buma: terugkerende jihadi's zijn tijdbommen

Het CDA wil dat het voornemen om zich aan te sluiten bij een terroristische organisatie of het deelnemen aan de gewapende strijd strafbaar wordt. Dat zegt Sybrand Buma vandaag in een interview met de Volkskrant.

Volgens hem vormen Nederlanders die meevechten met de radicale beweging ISIS in Syrië en Irak op dit moment ‘de allergrootste bedreiging voor de nationale veiligheid'. Er zijn ruim 100 Nederlanders naar de Arabische landen gereisd om aan zijde van opstandelingen te vechten. Van hen zijn er al zeker dertig teruggekeerd. Buma: “We moeten erkennen dat de dreiging van ISIS voor de samenleving veel groter is dan de dreiging die ooit uitging van de Taliban en Al Qaida in Afghanistan. Geradicaliseerde Nederlandse jongeren vechten mee met ISIS en komen vervolgens met oorlogservaring terug naar Nederland. Het zijn tijdbommen.”

Alle teruggekeerde jihadgangers worden in de gaten gehouden. De politiek en inlichtingendiensten maken zich grote zorgen over de terugkeerders. Naar mening van Buma onderschat het kabinet het probleem. Om de jihadgangers beter in de gaten te houden, wil hij dat de inlichtingendiensten AIVD en MIVD er 50 miljoen euro bij krijgen. Het kabinet heeft een bezuiniging op de diensten al deels teruggedraaid. Ook SP, PVV, D66 en ChristenUnie willen dat de besparing ongedaan wordt gemaakt.

Vorige maand is een 21-jarige teruggekeerde Syrië-ganger in Nederland opgepakt die wordt verdacht van het voorbereiden van een gewapende overval. Met de opbrengst zou hij de internationale jihad financieel hebben willen steunen. En vorige maand schoot vermoedelijk een teruggekeerde jihadstrijder in het Joods Museum in Brussel vier mensen dood.