20 januari 2018

Buma wil overleg sociale partners over krapte arbeidsmarkt

CDA-leider Sybrand Buma wil dat werknemers en werkgevers weer met elkaar om de tafel te gaan om nieuwe afspraken te maken over de arbeidsmarkt. “Nederland is niet af met de afspraken die zijn gemaakt in het regeerakkoord. De wereld om ons heen staat niet stil. Nu de economie aantrekt en de werkloosheid snel daalt, dreigt een nieuw probleem van krapte op de arbeidsmarkt”, zei Buma bij de landelijke aftrap van de CDA-campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart.

Buma schaarde zich achter de oproep van CNV voorzitter Maurice Limmen, die zich eerder uitsprak tegen het voorstel van de werkgevers om het tekort aan arbeidskrachten op te vangen door meer mensen uit het buitenland toe te laten. “Dat klinkt logisch, maar het is een verkeerd signaal aan al die mensen die nu nog aan de kant staan: oudere werknemers die moeilijk aan het werk komen, nieuwkomers die door werk kunnen inburgeren en een grote groep mensen die in de crisis hun baan hebben verloren en nu werken in een flex baan of als ZZP’er. Bij elkaar zijn dat meer dan een miljoen mensen. Het is mijn ambitie dat zij weer volwaardig mee gaan doen”.

Volgens Buma is het nu het juiste moment om nieuwe afspraken te maken over de modernisering van de arbeidsmarkt. Dat gesprek gaat niet alleen over de krapte op de arbeidsmarkt, maar ook over zaken als een betere balans tussen vaste en flexcontracten, houdbare pensioenen en scholing. “Juist nu het goed gaat moeten we vooruit durven kijken en die zaken oppakken die nodig zijn voor een duurzame groei van onze welvaart. De toekomst wacht niet en de concurrentie ook niet”, zei Buma.