12 april 2017

CDA: behoud kindertelefoon in huidige vorm

Het CDA maakt zich grote zorgen over het voortbestaan van de kindertelefoon. CDA woordvoerder René Peters heeft Kamervragen ingediend aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport naar aanleiding van de zorgen die de organisatie heeft geuit over haar voortbestaan. Peters: ‘de kindertelefoon is belangrijk omdat het een luisterend oor biedt aan kinderen die nergens anders terecht kunnen met hun problemen.’

De organisatie is bang in de financiële problemen te komen als met 388 gemeenten moet worden onderhandeld over de betaling voor haar diensten. Nadat gemeenten verantwoordelijk zijn geworden voor de jeugdzorg, kwam er  voor de Kindertelefoon een overgangsregeling. Maar deze overgangsregeling stopt per 1 januari 2018 . De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) betaalde de organisaties namens alle gemeenten in één keer vanuit het Gemeentefonds.

Het CDA vindt dat het voortbestaan van de Kindertelefoon gewoon goed geregeld moet worden. Een landelijke dienst als de kindertelefoon lokaal laten inkopen zorgt voor enorme administratieve lasten en zal op den duur ervoor zorgen dat de kindertelefoon niet meer toegankelijk is in alle gemeenten. Dat moeten we voorkomen.

Alle lokale CDA afdelingen zijn opgeroepen om lokaal voor het voortbestaan van de kindertelefoon te pleiten.

De schriftelijke vragen van Rene Peters vindt u hieronder.