Het CDA is bezorgd over een app waarmee Turkse Nederlanders kunnen worden aangegeven bij de politie in hun moederland als zij kritiek hebben op de regering. Deze klik-app is gemaakt door de Turkse politie en kan Turkse Nederlanders die afreizen naar hun moederland in de problemen brengen. De app is ook in Nederland te gebruiken.

CDA woordvoerder Pieter Heerma: ''Dit is ontwrichtend en onwenselijk. We willen weten wat de mogelijkheden zijn om deze app zo snel mogelijk uit de lucht te halen. We maken ons al langer zorgen over de intimiderende houding van de Turkse overheid richting Turkse Nederlanders.''

Het CDA heeft kamervragen gesteld aan de minister van Integratie en de minister van Justitie en Veiligheid. Daarbij is de vraag wat de mogelijkheden zijn om deze app zo snel mogelijk te verbieden.

1.    Bent u bekend met het bericht uit de Frankfurter Allgemeine Zeitung van 25 september 2018 ‘So werden Erdogan-Kritiker in Deutschland per App denunziert’? (1

2.     Kent u de berichten uit Duitsland dat deze app gebruikt wordt om personen die zich kritisch uitlaten over president Erdogan te rapporteren bij de Turkse politie?

3.     Kunt u bevestigen dat deze app ook in Nederland voor dit doeleinde wordt gebruikt? Zo nee, heeft u signalen ontvangen dat deze app mogelijk voor dit doeleinde wordt gebruikt in Nederland? Bent u het met ons eens dat dit ontwrichtend en onwenselijk is dat zo’n app in Nederland wordt gebruikt?

4.     Bent u het met ons eens dat het  onacceptabel is als mensen via een app mede-burgers kunnen rapporteren bij een buitenlandse overheid in dit geval Turkije? Zo nee waarom niet?

5.     Welke mogelijkheden heeft u om hier tegen op te treden? Bent u bereid om in gesprek te gaan met Apple en Google om deze app in Nederlandse appwinkels te verbieden? Zo nee, waarom zou dat niet mogelijk zijn?

6.     Zijn er, in Nederland en ons omringende landen, nog andere (online) ‘meldpunten’ bekend waar mensen medeburgers kunnen rapporteren bij een buitenlandse overheid?

1.     www.faz.net/aktuell/feuilleton/medien/erdogan-kritiker-in-deutschland-offenbar-per-app-in-tuerkei-angezeigt-15805950.html